خرید اسباب بازی مناسب و اهمیت آن

خرید اسباب بازی مناسب برای فرزندان

کودکان در هر سنی چه اسباب بازی برایشان مناسب است؟

باید دقت داشته باشید که فرزند شما در هر سنی که باشد باید اسباب بازی مناسب برای او تهیه کنید; این امر بسیار مهم است زیرا در رفتار و خلاقیت فرزند شما تاثیر می گذارد. خرید اسباب بازی برای فرزندان یک امر طبیعی می باشد و دقت در نوع انتخاب آن خیلی مهم تر است.

اکثر کودکان همیشه در خانه جنب و جوش دارند و یا اسباب بازیهایشان بازی می کنند اما ذغذغهی تعدادی از والدین این است که چرا فرزندشان با اسباب بازی هاش بازی نمی کند؟ در ادامه به شما توضیح می دهیم که دلایل این بی میلی کودکان به اسباب بازی هایش چه چیزی می تواند باشد.

اکثر روانشناسان معتقدند که اسباب بازی برای پرورش قدرت های جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودک تاثیر زیادی دارد و حتی می تواند چه در کودکی و چه در بزرگسالی ارتباط او با دنیای بیرون را شکل بدهد. نکته مهمی که قبلا هم گفته شد اسباب بازی مناسب برای کودکان می باشد که بر اساس سن و ویژگی های جسمی و روانی کودک دسته بندی می شود. چنانچه والدین در انتخاب اسباب‌بازی مناسب کودک دقت نکنند و او را در خرید اسباب‌بازی دلخواهش دخالت ندهند، تمایلات کودک به سویی می‌رود که انتظارش را ندارد و از بازی‌کردن با آن اسباب‌بازی لذت نمی‌برد.

اسباب بازی مناسب

نقش اسباب بازی در تربیت کودک

بازی نقش مهمی ‌در بروز و نشان دادن احساسات، ارتباط با دیگران و شکل‌گیری شخصیت کودک دارد. انتخاب اسباب بازی هم یک بخش مهم در بازی است. برخی اسباببازی‌ها در تقویت قدرت تمرکز و توجه موثرند. بعضی خلاقیت و قدرت فکری بچه‌ها را بالا می‌برند. بعضی اطلاعات عمومی ‌بچه‌ها را بیشتر می‌کنند و برخی موجب تقویت مهارت‌های حرکتی می‌شوند. گاهی هم ممکن است هدف خرید اسباب ‌بازی‌ لذت بردن و شاد بودن بچه‌ها باشد. به هر حال، انتخاب اسباب‌بازی‌ مناسب موجب پرورش خلاقیت و افزایش توانایی‌های کودک و گسترش ارتباط او با دیگران و آماده‌سازی او برای نقش‌های واقعی‌اش او در زندگی آینده می‌شود.

چرا کودکان می بایست در هر دوره اسباب بازی کمی داشته باشند؟

البته که هر بچه ای باید اسباب بازی داشته باشد. اما محدود ماندن تعداد اسباب بازی ها، هم برای خانواده و هم برای کودک مفیدتر است. کودکانی که اسباب بازی های کم تری دارند اجتماعی تر و خلاق تر هستند.

  • کودک شما می تواند خلاق تر باشد.
  • قدر آن چیزی که دارد را بیشتر بداند.
  • فرزند شما روابط اجتماعی خوبی پیدا می کند.
  • از همه مهم تر کودکانی که اسباب بازی کم تری دارند خصلت سیری ناپذیری پیدا نمی کنند.

سیاری از اسباب بازی ها برای کودکان از دکمه ها, اهرم ها, نورها, موسیقی و غیرهاستفاده می کنند, اغلب این اسباب بازی ها به عنوان ” توسعه دهنده ها” به فروش می رسند زیرا این اسباب بازی دارای عملکردهای متفاوت زیادی هستند. متاسفانه, اغلب تاثیر معکوسی برای کودک دارد. هر چه اسباب بازی بیشتر باشد, کودک کم تر انجام می دهد. اگر کودکتان می تواند بنشیند و برنامه ” اجرایی ” را تماشا کند, احتمالاً بیشتر برایش از آموزش سرگرم کننده است.

بسیاری اوقات بازی‌نکردن کودک با اسباب‌بازی دلیل ساده‌تری دارد و دلیلی برای نگرانی نیست. به احتمال زیاد مشاهده کرده‌اید، کودکان وقتی با وسایل بی‌ارزش بازی‌ها یا اسباب‌بازی‌های جدید خلق می‌کنند، تا چه اندازه خلاق می‌شوند و با لوازم خود ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین، نیاز، ملال و سررفتن حوصله کودک سرچشمه‌های ابتکار و خلاقیت او هستند.

اسباب بازی های مناسب برای کودکان

شما می‌توانید، با انتخاب اسباب‌بازی‌های محبوب فرزندتان و نه خرید سریع آخرین اسباب‌بازی روز بازار، علاقۀ او را به اسباب‌بازی‌های خاص تحریک کنید. من اعتقاد دارم کودکان می‌توانند، با قرارگرفتن در معرض شرایط و انتخاب‌های مختلف، به علاقه‌مندی‌های خود پی ببرند. برای نمونه، کودکی که پارک را دوست دارد ممکن است بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های متحرک و بزرگ را ترجیح دهد; اما شما می‌توانید، با اضافه‌کردن لوازم بازی کوچک مانند گچ نقاشی به مجموعه بازی‌های کودکتان اوضاع را تغییر دهید. از طرف دیگر، کودکی که موزۀ علوم را دوست دارد ممکن است به اسباب‌بازی‌هایی با قابلیت آموزش علم، فناوری، مهندسی و ریاضی علاقه نشان دهد، اما شما می‌توانید، با آشناکردن کودک با موسیقی و هنرهای نمایشی، خلاقیت او را نیز تقویت کنید.

در انتخاب اسباب بازی ها اعمال نظر کودکان در انتخاب اسباب بازی حس اعتماد به نفس را درآنها ایجاد می کند و باعث می شود در همان دوران کودکی احساس اتکا به نفس در آنها شکل گیرد هر چند که والدین باید در انتخاب اسباب بازیها کودکان را راهنمایی کنند و اشکالات را گوشزد کنند; اما این امر بهتر است که نامحسوس باشد. والدین همواره سعی می کنند تا در یافتن و خرید اسباب بازی و وسایل سرگرم کننده برای کودکانشان وسواس خاصی داشته باشند و سعی می کنند بهترین امکانات را برای رشد فرزند دلبندشان فراهم نمایند.

از روزی که کودک پا به این دنیا می گذارد پدر و مادر نهایت تلاش خود را به کار می بندند تا بتوانند بهترین شرایط را برای پرورش جسم و روح فرزند خود مهیا کنند.

خرید اسباب بازی مناسب

کودکی که جغجغه را دائم از این دست به آن دست رد و بدل می کند یا طرز رفتن به زیر زمین را با چهار دست و پا فرا می گیرد و یا کودک خردسالی که یک قطعه چوب مکعب شکل را در امتداد درز کف اتاق می راند و ادای یک قطار را در می آورد برای شناختن دنیا و فرا گرفتن اطلاعاتی از آن در واقع سخت مشغول تلاش است. شما می توانید با انتخاب اسباب بازی متناسب با سن فرزندتان جهت گیری صحیحی از این شناخت به او بدهید.

نتیجه گیری نهایی

پس همانطور که گفته شد فرزند شما در هر سنی به اسباب بازی خاصی نیاز دارد. در بعضی موارد حتی شما می توانید برای آن ها بازی فکری تهیه کرده و با آن ها مشغول بازی شوید. اما اجازه دهید تا فرزندتان بازی را به اتمام برساند و فکرش را برای حل کردن آن بازی مشغول کند. خرید اسباب بازی بسیار خوب است اما دقت کنید که نباید بیش از حد برای فرزندتان وسیله بخرید که دلایل آن را در این مقاله توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *