10 توصیه مهم برای تغذیه کودکان در دوران کرونا

تغذیه کودکان چه تاثیری بر روند بیماری‌ها دارد. یکی از نگرانی والدین در دوران کرونایی، پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری خطرناک است. در ماه‌های نخست شیوع کرونا تصور می شد که کودکان و نوجوانان دچاری این بیماری نمی‌شوند و فقط ناقل بیماری هستند و احتمال اینکه دچار بیماری شوند بسیار پایین است.

اگر چه در گزارش‌های اولیه وزارت بهداشت حاکی از احتمال کم ابتلای کودکان و نوجوانان به بیماری کووید- ۱۹ بوده است، اما آخرین تحقیقات علمی منتشر شده نشان می‌دهد که کمتر از ۳ درصد بیماران مبتلا به کرونا، افراد زیر ۱۵ سال هستند.

طبق نظر پزشکان و متخصصان این بیماری درمان ندارد و رعایت اصول بهداشتی و نکاتی تغذیه ای در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و تسریع روند بهبودی نقش موثری دارد. در این مقاله از آرتی‌‌کالا 20 توصیه مهم برای تغذیه کودکان در دوران کرونا بیان می‌شود.

 

بهترین تغذیه  برای کودکان و نوجوانان در روزهای کرونایی چیست؟

کودکان و نوجوانان در حال رشد هستند و براي ساخت و نگهداري ماهیچه ها، استخوان ها و سایر بافت هاي بدن و مقاومت در برابر عوامل بیماری زا مانند کرونا نیاز به تغذیه مناسب دارند.

گروه سنی کودکان و نوجوانان در دوران رشد هستند و به دلیل کم اشتهایی و تغذیه نامناسب در زمان ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در معرض خطر سوءتغذیه و اختلال رشد نیز قرار خواهند گرفت. برای جلوگیری از بیماری کرونا وداشتن رشد کافی نیاز به برنامه غذایی کامل است که کمک به پیشگیری از بیماری ها خصوصا کرونا کرده و رشد کودکان و نوجوانان نیز دچار اختلال نشود.

 

10 توصیه مهم تغذیه‌ای کودکان

در ادامه، 20 توصیه مهم برای تغذیه کودکان در دوران کرونا در مورد رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی بدن آورده‌ایم. امیدواریم با توجه به توصیه‌های آن بتوانید از ابتلای کودکان به کرونا پیشگیری و سیستم ایمنی مقاوم کودکان و نوجوانان داشته باشند. مهمترین اصل در تغذیه کودکان و نوجوانان برای داشتن بدنی سالم و پیشگیری از کرونا، رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه است.

1- از مصرف نوشابه و موادقندی پرهیز کنید.

در دوران کرونا از خوراندن نوشابه‌های شیرین به خصوص گازدارها، فست فودها، تنقلات، انواع کیک‌ها، کلوچه‌ها، شکلات‌های مختلف و همه موادی که عمدتاً قند ساده هستند، به فرزندان خودداری شود. قند ساده عارضه بیماری را برای بچه بیشتر می‌کند.

 

2-مصرف میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر از قبل باید در دوران کرونا به کودکان توجه داشته باشید، طبق گفته محققان مصرف وییتامین c نقش موثری در بهبود و پیشگیریاز کرونا دارد. مصرف لیمو ترش توصیه می‌شود. میوه‌های رنگی‌تر با ویتامین سی بالا مانند پرتقال، نارنگی یا انار به علاوه سبزیجات برگ سبز تیره مثل کاهو یااسفناج انتخاب‌های خوبی است.

 

3-صبحانه کامل مصرف شود

بهترین توصیه برای وعده صبحانه: تخم مرغ، شیرکم چرب و پنیرکم چرب و کم نمک، نان و غلات سبوس دار و میوه و سبزی در نظر گرفته شود.

 

4- مصرف روزانه آهن و روی

کودکان و نوجوانان روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند: گردو، بادام، پسته، فندق، بادام زمینی، تخم مرغ، حبوبات، انواع گوشت‌های کم چرب و غلات سبوس دار، جگر، ماهی و حبوبات استفاده کنند.

 

 5-ورزش کردن و تحرکات ورزشی

ورزش منظم و با شدت متوسط، خطر ابتلا به عفونت را در مقایسه با سبک زندگی بی تحرک کاهش می‌دهد.

 

6- مصرف گوشت و پروتئین کافی

حبوبات، شیر و لبنیات پاستوریزه، انواع گوشت ها، زرده تخم مرغ باعث افزایش سوخت و ساز بدن در تمام سلول‌ها و افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود.

 

7-مصرف آب و مایعات روزانه

روزانه مقدار کافی آب و مایعات به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی استفاده شود. و تاثیر به سزایی در تقویت سیستم ایمنی دارد. مصرف مناسبی از آب و مایعات در طول روز و به طور مستمر باعث دفع بهتر ویروس‌های احتمالی از دستگاه گوارش می‎شود.

 

8- خواب و استراحت

کمبود خواب شبانه نیز تاثیر منفی بر تقویت سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد. خواب کافی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.

 

9-معجون‎های پر کالری و مقوی

یکی از راه های پیشنهادی برای تقویت سیستم ایمنی و مصرف مناسب از مایعات برای کودکان تهیه معجون‎های پر کالری و مقوی است‌. ترکیب شیر، موز یا خرما و مغزها مانند گردو و بادام به همراه جو دوسر یک میان وعده پر کالری و تقویت کننده سیستم ایمنی برای کودکان است.

 

10-رعایت برنامه غذایی سالم و اجتناب از مصرف فست فود و غذاهای سنگین

ترجیحا کمتر از غذاهای بیرون استفاده کنند و در منزل از غذای خانگی استفاده شود.مصرف نمک و نوشیدنی‌های شیرین نیز توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن تحریک شود.

 

منبع:

افکار نیوز

خبرگزاری صدای افغان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *