آموزش بازی فکری کاتان

تصویر بازی فکری کاتان

شاید تا به الان نام بازی فکری کاتان را شنیده باشید، این بازی جالب مهیج رده سنی خاصی ندارد و در هر گروه سنی می‌توانید این بازی را انجام دهید.

کاتان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های جهان است و در ایران به نام سیطره‌ی کتان معروف است. این بازی جذاب در دهه‌ی گذشته حدود 50 میلیون نسخه فروش در سراسر جهان قرار گرفت. در این مقاله قصد داریم به این بازی جذاب بپردازیم. با آرتی کالا همراه باشید.

بازیکنان این بازی فکری، مهاجرانی هستند که به جزیره‌ای به نام کاتان مهاجرت می‌کنند. کار افرادی که بازی می‌کنند این است که آن منطقه را باید برای توسعه شهر آباد کنند. کارهایی مانند ساخت جاده‌ها خانه‌های متفاوت و… که بر عهده شما است.

برای ساخت، شما نیازمند منابعی هستید که آن را از جزایر حاصلخیز که وجود دارد برداشت می‌کنید. نیازهایی که دارید را نیز می‌توانید از برداشت منبع و مبادله با دیگر مهاجرین به دست آورید.

اولین بازیکنی که بتواند 10 امتیاز را کسب کند برنده بازی خواهد بود. روش کلی این بازی بسیار آسان است؛ اما به خاطر پیچیدگی که در چیدمان بازی وجود دارد مانند زمین، جاده‌ها، زمین‌های تصادفی و… او را از دیگر بازی‌ها متمایز کرده است. همچنین این بازی استراتژی متفاوتی دارد.

این بازی نیز مانند دیگر بازی‌ها دارای الگوریتم‌های برای گرفتن امتیاز است و همین چالش‌ها باعث جذابیت بازی می‌شود. ایجاد خانه و شهر منجر به این می‌شود که منابعی که در اختیار دارید را برای بدست آوردن این منابع خرج کنید. این تراژدی در پشت همه بازی‌های این مدلی است.

به طور کلی افرادی که منابع زیادی را بدست می‌آورند و به سرعت این منابع را سرمایه گذاری می‌کنند برنده بازی می‌شوند و همچنین سرعت عمل در این بازی بسیار مهم است.

این را به یاد داشته باشید که یادگیری بازی سیطره کتان بسیار راحت است و شما با این آموزش می‌توانید نحوه بازی سیطره کتان را متوجه شوید.

تصویر نحوه اجرای بازی کاتان

اجزای بازی فکری کاتان

بازی کاتان دارای 19 منطقه برای شروع بازی است. 6 قطعه دریا دار و دارای 18 ژتون است. کارت‌های منابع بازی 95 عدد است و شما در بازی دارای 25 عدد کارت شانس هستید.

4 کارت برای هزینه ساخت و 2 کارت ویژه در بازی وجود دارد. تعداد مهره‌های شهر نیز 166 عدد است.

همچنین 20 عدد مهره خانه در کتان وجود دارد و مهره‌های جاد نیز 600 عدد است. شما با دو عدد تاسی که در بازی وجود دارد می‌توانید بازی را شروع کنید.

اگر شما با این بازی آشنا نبود و نمی‌دانستید مراحل آن به طور دقیق چطور است می‌توانید از دفترچه راهنمایی که در بازی وجود دارد استفاده کنید. این دفترچه راهنما همراه با دیگر اجزای بازی در داخل بسته بندی قرار دارد.

آن را به طور دقیق مطالعه کنید و به دیگر افراد مبتدی تیم خود نیز بدهید. تا آن‌ها نیز بتوانند به درستی این بازی را پیش ببرند. تسلط در این بازی شانس شما را برای پیروزی به شدت افزایش می دهد.

 

انواع بازی فکری سیطره کتان

بازی سیطره کتان انواع مختلفی دارد. یکی از مدل‌های بسیار معروف آن mdboard است. در این بازی از شما درخواست می‌شود تا ساخت جاده‌ها، خانه‌ها و شهرهای جزیره‌ای که در آن هستید را افزایش دهید. به طور کلی این بازی با نوع قبلی فرقی ندارد و عملکرد و آسانی آن نیز به یک اندازه است؛ اما به دلیل اینکه از شما درخواست گسترش جزیره را دارد و به خاطر چیدمان تصادفی زمین و چالش‌های پیش رو کمی پیچیده می‌شود.

خانه و جاده‌هایی که در بازی وجود دارد منابعی در اختیار شما می‌گذارند و این منابع باعث می‌شود تا شما بتوانید منابع را برای ایجاده جاده و ساختمان‌های جدید مصرف کنید و بدین صورت است که بازی در جریان می‌افتد و یک به یک درگیر صرف کردن بازی جدید هستند.

داشتن یک فکر و یک دید تیز باعث می‌شود که شما باهوش‌ترین فرد بازی باشید و بتوانید از منابع به درستی استفاده کنید؛ در این صورت شما برنده بازی خواهید بود. این را بدانید تا لحظه‌ای که بازیکنی برنده بازی اعلام نشده است نمی‌توان پیش بینی کرد که چه کسی این بازی را برده است.

اگر به این بازی علاقه مند شده‌اید، آرتی کالا این بازی را با قیمت بسیار مناسب در اختیار همگان قرار داده است و شما می‌توانید آن را تهیه کنید.

این بازی در گروه سنی 8 سال است و تعداد بازیکنان بین 2 تا 4 بازیکنان است و مدت زمان بازی 60 دقیقه است؛ اما اگر زودتر بازیکنی به پیروزی برسد بازی زودتر تمام می‌شود.

تصویر باکس بازی کاتان

قوانین بازی فکری کاتان

در ادامه آموزش بازی فکری کاتان، از سری قوانین مهم این بازی برایتان می‌گوییم.

  • در ابتدای بازی هنگام چیدن ژتون‌ها روی بیابان هیچ ژتونی قرار ندهید.
  • اگر ژتون‌ها را تصادفی روی زمین چیدید، ژتون‌های قرمز را کنار هم قرار ندهید.
  • فقط در تقاطع‌های آزاد می‌توانید خانه بسازید.
  • تنها بازیکنی اجازه مبادله دارد که نوبتش باشد.
  • در مبادلات اجازه ندارید هیچ کارتی را با کارت شبیه خودش مبادله کنید.
  • کارت‌های شانس تا زمان مورد نظر باید مخفی نگه داشته شوند.
  • فقط بازیکنی که عدد تاس 7 را آورده است می‌تواند جایگاه دزد را عوض کند.
  • وقتی دزد در منابع شما قرار می‌گیرد، نمی‌توانید هیچ منبعی تولید کنید.
  • کارتی را که خریداری می‌کنید نباید در همان نوبت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *