مهم‌ترین فواید لگو

تصویر فواید لگو برای کودکان

در بین انواع اسباب بازی‌هایی که با گذشت زمان معدوم، منسوخ یا دستخوش تغییرات گسترده شدند، لگو از جمله گزینه‌هایی است که با حفظ کیفیت و اصالت خود از دیرباز تا کنون بین گروه‌های سنی مختلف محبوب بوده است.

شاید تاکنون به این فکر نکرده باشید که این اسباب بازی به ظاهر ساده چه میزان بر سلامت جسم و روح افرادی که از آن استفاده می‌کنند تاثیرگذار است!

در ادامه این مطلب شما را با تمام فایده‌های لگو آشنا می‌کنیم.

 

فواید لگو برای کودکان

در این قسمت به بیان مهم‌ترین فایده‌های لگو برای کودکان می‌پردازیم.

 

پرورش قوه تخیل و خلاقیت

شاید یکی از مهم‌ترین فایده‌های لگو کمک به رشد و پرورش خلاقیت در کودکان باشد.

کودکان این آزادی عمل را دارند که آزمایش کنند، ایده‌های جدید خلق کرده و با استفاده از قطعات لگو به این ایده‌ها جامه عمل بپوشانند؛ در نتیجه قوه تخیل و خلاقیت آن‌ها به طور چشمگیری تقویت خواهد شد.

لگوها قطعاتی هستند که بر خلاف پازل هیچ گونه الگویی برای اتصال آن‌ها بهم وجود ندارد؛ بنابراین کودکان باید با کمک ذهن خود این قطعات را بهم متصل کرده و اشکال مختلفی بسازند.

و مگر خلاقیت چیزی به غیر از خلق آثار بدیع است؟ دقیقا همان مفهومی که کودکان در هنگام لگو بازی آن را عملی می‌کنند.

تصویر فایده‌های لگو

ورزیدگی جسمی

از دیگر فواید لگو برای کودکان می‌توان به ورزیدگی جسمانی و تقویت مهارت‌های حرکتی کودکان اشاره کرد.

فشاری که به دستان کودکان برای اتصال قطعات لگو به یکدیگر وارد می‌شود سبب تقویت و ورزیدگی ماهیچه‌ انگشتان شده و قدرت آن‌ها را برای انجام سایر اعمال در آینده افزایش می‌دهند.

 

 کسب مهارت در ریاضیات و حل مسائل مختلف

درک کمیت، تقارن، الگو و محل قرارگیری آجرها (قطعات) لگو باعث افزایش مهارت‌های ریاضی و آگاهی فضایی کودکان می‌شود. علاوه بر این لگو بازی هوش کودکان را در راستای حل مسائل مختلف با کشف راه حل‌های جدید افزایش می‌دهد.

به طور خلاصه یکی از فایده‌های لگو تقویت مهارت حل مسائل مختلف کودک در زندگی و زمینه‌های علمی همچون ریاضیات است. 

 

تقویت مهارت‌های ارتباطی و زبانی

استفاده از انواع لگو مانند لگو کلاسیک، دخترانه، پسرانه و… در بازی‌های گروهی مهارت‌های ارتباطی و زبانی کودکان را تقویت می‌کند؛ چرا که کودکان برای دریافت رد و بدل کردن ایده‌ها بین یکدیگر و ساخت اشکال مختلف با لگو به صورت گروهی ناگزیر به برقراری اشکال مختلف ارتباطات من جمله ارتباط کلامی هستند. 

در لگو بازی انفرادی کودکان با داستان سرایی می‌توانند مهارت‌های مذکور را در خود تقویت کنند. داستان سرایی در این وضعیت ضمن اثرگذاری بر مهارت‌های زبانی و ارتباطی، خلاقیت و تخیل کودک را نیز پرورش می‌دهد.

 

تقویت مهارت‌های اجتماعی

در ادامه موضوعی که در پاراگراف بالاتر درباره آن صحبت شد، لگو بازی به صورت گروهی باعث رشد مهارت‌های اجتماعی در کودکان می‌شود. کودکان ضمن برقراری ارتباط با هم، سعی می‌کنند تا سازه‌های مختلف را با آجرهای لگو و به شکل گروهی بسازند؛ در نتیجه ضمن درک مفهوم کار گروهی و اتحاد، با معنای مسئولیت و نقش پذیری در تیم نیز آشنا می‌شوند.

 

افزایش اعتماد به نفس

ساخت شکل‌های مختلف با لگو به صورت انفرادی یا گروهی به کودکان حسی از موفقیت، افتخار و اعتماد به نفس را القا می‌کند.

تصویر تاثیرات لگو

بالا رفتن تمرکز

کودکان باید در عین حال که قطعات لگو را به یکدیگر وصل می‌کنند، با در نظر گرفتن شکلی که قصد ساختن آن را دارند، حرکات بعدی خود را نیز پیش روی ذهن خود داشته باشند. در بازی‌های گروهی لگو به آنچه گفته شد باید توجه به نظرات و گفته‌های سایر اعضای گروه را نیز اضافه کرد.

اجرای مجموعه این موارد باعث تقویت و بالا رفتن تمرکز در کودکان می‌شود.

 

تقویت صبر

لگو ساختن به ویژه اگر کودک نتواند به راحتی قطعات مورد نظر خود را پیدا کند، امر زمان‌بری است؛ بنابراین ناخودآگاه قدرت صبر و تحمل را در کودکان افزایش می‌دهد. همچنین آن‌ها را با مفهوم عبارت “راه صد ساله را نمی‌شود یک شب رفت” نیز آشنا کرده و ثابت می‌کند که دستیابی به موفقیت نیازمند زمان کافی است و با عجله نمی‌توان کاری را به نتیجه رساند.

 

کاهش استرس، اضطراب و ترس از شکست

از جمله دیگر فواید بازی با لگو برای کودکان و حتی بزرگسالان، خاصیت آرام بخش بودن این بازی است. نظم موجود در ساختار بازی لگو و درگیر کردن ذهن هنگام استفاده از این اسباب بازی ناخودآگاه کودکان و بزرگسالان را از ناآرامی‌ها و آشفتگی‌های فکری و ذهنی که در طول روز داشته‌اند دور می‌کند؛ در نتیجه موجب کاهش استرس و اضطراب آنان می‌شود.

محال است کودکان لگو بازی کنند و با مفهوم “شکست” روبرو نشوند. گاهی یک حرکت اشتباه مثل جایگذاری اشتباه یک قطعه کافیست تا کل پروسه ساخت خراب شده و کودک مجبور شود ساخت سازه مد نظر خود را از سر بگیرد. این مسئله مهارت پذیرش شکست‌ها و پشتکار برای رسیدن به موفقیت را در کودکان تقویت می‌کند.

خراب شدن سازه‌ها در لگو بازی به کودکان می‌آموزد که زندگی سراسر پیروزی نیست؛ با این حال اگر ضمن روبرو شدن با شکست‌ها تسلیم نشده و دوباره تلاش کنند قطعا به نتایج مطلوب دست پیدا می‌کنند.

 

آیا فواید بازی با لگو به سن خاصی محدود می‌شود؟

خیر. اتفاقا لگو جزو آن دسته از اسباب بازی‌هایی است که هیچ گونه محدودیتی نداشته و همواره برای تمام گروه‌های سنی یک گزینه روی میز دارد.

از این رو با توجه به کاربرد لگو از جمله لگو پسرانه، دخترانه، کلاسیک و… برای همه سنین، انتظار می‌رود که تاثیرات لگو نیز مشمول سنین مختلف شود؛ با این حال به دلیل اینکه کودکان در برابر پذیرش تغییرات انعطاف بیشتری دارند، طبیعی است که تاثیرگذاری فواید لگو برای کودکان بیشتر، بزرگ‌تر و عمیق‌تر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *