مونته سوری و آشنایی با روش مونته سوری

تصویر مونته سوری و آشنایی با روش مونته سوری

ماریا مونته‌سوری در سال 1870 در ایتالیا متولد شد. او که اولین پزشک زن ایتالیایی است سعی و تلاش خود را جهت رشد و شکوفایی عقل و شخصیت کودکان به کار گرفت. مونته‌سوری تمام تلاش و دانش خود را به عنوان مربی و متفکری درخشان به کار گرفت تا جایگاه کودک را به عنوان یک انسان کامل در جامعه تثبیت کند.

فلسفه تربیتی مونته‌سوری :

ماریا مونته‌سوری با تکیه بر نبوغ خود و بهره گیری از شناخت علمی قوی و نظامندش، پایه‌های فلسفه تربیتی نوینی را بنا نهاد که در دنیای علوم تربیتی بسان انقلابی عظیم بود.

او متوجه شد که بین سنین صفر و شش سال کودک « قدرت جذب » بسیار بالایی از دنیای پیرامون خود دارد ، در این دوران ، کودک دوره‌های تاثیرپذیری گذرایی را پشت سر میگذارد و طی آنها تمام انرژی خود را صرف یادگیری مهارتی خاص می‌کند. به این معنا که چنانچه در دوره حساس تاثیر پذیری کودک حواس او به اندازه کافی برانگیخته نشود، فرصت یادگیری از کف می‌رود و پس از این او باید با رنج بسیار در پی کسب دستاوردی باشد که میتوانست به سادگی حاصل شود.

برای جذب و فراگیری به موقع آنچه دنیای پیرامون عرضه می‌کند، کودک نیاز به آرامش ، محیط و ابزار مناسب دارد.

نوزادان :

مونته‌سوری ، با مادربزرگ شدن توجه‌اش به نوزادان معطوف شد. وی در سالهای 1920 دو مرکز نیدو و مجتمع کودکان را پایه گذاری کرد. نیدو مخصوص کودکان دو الی پانزده ماه ( سنی که کودک می‌تواند بایستد و راه برود) و مجتمع کودکان مخصوص کودکان پانزده ماه الی سه سال است.

در این دو مرکز مربیان، فضا و فعالیت کودکان را متناسب با دوره‌های حساس تاثیرپذیری آنها سازماندهی می‌کنند تا کودکان بتوانند بهترین بهره‌وری از توانایی‌های این سن خود را داشته باشند. مربی کودک را زیر نظر دارد و نیازهای او را تا حد امکان بدون مداخله مستقیم برطرف می‌کند تا زمینه استقلال او فراهم شود.

آثار و مدارس مونته‌سوری :

در سال 1907 ، اولین « خانه کودکان » را در یک محله قدیمی رم بنا کرد، بین سال‌های 1914-1918در ایالات متحده آمریکا مدرسه ای جهت تربیت مربیان تاسیس کرد و در سال 1929 انجمن بین‌المللی مونته‌سوری را بنا کرد. هدف از ایجاد این انجمن حفظ، گسترش و اشاعه اصول و کارکردهای تربیتی مونته‌سوری بود.

در سال 1936، رژیم فاشیست حاکم بر ایتالیا از فعالیت مدارس مونته سوری جلوگیری کرد. به ناچار ماریا راه هلند و سپس هند را در پیش گرفت و در این دو کشور مدارس متعددی را بنا نهاد. علی‌رغم قدردانی دولت ایتالیا از او-در سال 1952، وی ترجیح داد به هلند بازگردد و سرانجام هم در سن 81 سالگی در کشور هلند بدرود حیات گفت.

امروزه بیش از 8000 مدرسه مونته‌سوری در پنج قاره جهان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *