آموزش بازی فکری آزول

تصویر بازی فکری آزول

در آموزش بازی فکری آزول با کاشی کاری استراتژیک در پرتغال آشنا می‌شوید. با این بازی گروهی به پرتغال سفر کنید تا کاخ رویایی مانوئل اول، پادشاه پرتغال، را بسازید و هنر کاشی‌کاری خود را به نمایش بگذارید. هدف آموزش بازی azul، ساعت‌ها سرگرمی و شادی همراه با هیجان برای خانواده‌ است. بازیکنان این بازی بر روی چیدن کاشی‌های یک ستون از دیواره بازی، متمرکز هستند و در نهایت کسی که بیش‌ترین امتیاز را جمع کرده باشد، برنده بازی است. در ادامه مقاله به معرفی و قوانین بازی آزول می‌پردازیم، همراه ما باشید.

بازی فکری آزول چیست؟

مانوئل اول در یکی از سفرهایش به جنوب اسپانیا، شیفته‌ی کاشی‌های لعاب‌دار آبی و سفید کاخ افسانه‌ای الحمرا می‌شود. این کاشی‌ها یادگار اعراب مسلمان در جنوب اروپا و به آزوله‌ژو یا آسوله‌خو معروف هستند. مانوئل اول که چنان مسحور کاشی‌های زینتی کاخ همتای اسپانیایی خود شده بود که بلافاصله پس از بازگشت دستور داد تا دیوارهای داخلی کاخ خود در پرتغال را با چنین کاشی‌های آبی و سفید زینت دهند.

در آموزش بازی فکری azul، نقش یک هنرمند کاشی کار را بازی می‌کنید که در قرن شانزدهم میلادی برای آراستن دیوارهای کاخ پادشاهی اِوورا به پرتغال آورده شده‌اید. در این بازی کارتی، باید دیواره‌ی مختص خود را با کارت‌های کاشی به زیباترین‌ترین شکل ممکن بچینید.

تصویر بازی آزول

آموزش بازی فکری azul

شروع بازی:

  1. برای هر بازیکن یک صفحه در نظر گرفته و آن را طوری مقابل بازیکن قرار دهید که دیوار رنگین روی آن مشاهده شود؛ زیرا همه باید با یک طرف صفحه بازی کنند.
  2. هر نفر یک نشانگر امتیاز برداشته و در خانه صفر از ردیف امتیازات خود قرار دهد.
  3. با توجه به راهنمای بازی azul، کارگاه‌های کاشی‌سازی را در وسط میز بازی و به شکل دایره بچینید. تعداد کارگاه‌ها به تعداد افراد بازی بستگی دارد؛ مثلا در بازی دو نفره، 5 کارگاه، سه نفره، 7 کارگاه و چهار نفره، 9 کارگاه چیده می‌شود.
  4. کیسه پارچه‌ای را با 100 کاشی (20 کاشی از هر رنگ) پر کنید.
  5. بازیکنی که بیشتر از بقیه پرتقال دوست دارد، نشانگر آغاز کننده بازی را برداشته و سپس هر کارگاه را با 4 کاشی تصادفی از داخل کیسه پارچه‌ای، پر می‌کند.
  • هدف بازی:

 این بازی فکری زمانی به پایان می‌رسد که دست کم یکی از بازیکنان، موفق به چیدن یک ردیف افقی از 5 کاشی به هم پیوسته در دیوار خود شود.

  • چگونگی بازی: بازی در چندین راند برگزار می‌شود و هر راند، شامل 3 مرحله‌: انتخاب کاشی، کاشی‌کاری و آماده سازی برای راند بعدی است.
  • انتخاب کاشی: در آموزش بازی آزول، بازیکن آغاز کننده بازی، نشانگر آغاز کننده را در وسط میز قرار داده و اولین نوبت خود را بازی می‌کند. نوبت در جهت عقربه‌های ساعت برای دیگر بازیکنان می‌چرخد.‌ هر بازیکن در نوبت خود باید به یکی از این دو شیوه کاشی انتخاب کند:

الف) به انتخاب خودش همه‌ی کاشی‌های همرنگ موجود در یک کارگاه‌ را برداشته و کاشی‌های باقیمانده از آن کارگاه را به وسط میز بازی منتقل کند.

ب) به انتخاب خودش همه‌ی کاشی‌های همرنگ موجود در وسط میز بازی را بردارد. اگر شما نخستین بازیکن یکی از راندها هستید که کاشی‌های وسط میز را برای بازی انتخاب کردید، نشانگر آغاز کننده را نیز برداشته و در اولین خانه‌ی سمت چپ ردیف کف خود قرار دهید.

در راهنمای بازی آزول به صفحه بازی مشق گفته می‌شود. هر مشق 5 ردیف دارد که در ردیف اول یک کاشی و در ردیف پنجم پنج کاشی می‌توانید قرار دهید. بعد از اینکه کاشی‌های مورد نظر خود را انتخاب کردید می‌توانید به یکی از 5 ردیف مشق اضافه کنید.

در این مرحله، هدف کامل کردن ردیف‌های مشق است؛ زیرا در مرحله‌ی کاشی‌کاری تنها می‌توانید از ردیف‌های کامل شده استفاده کنید و آن‌ها را به ردیف‌های متناظر در دیوار خود منتقل کرده و امتیاز بگیرید.

وقتی که هیچ کاشی در وسط میز و در کارگاه‌ها باقی نمانده باشد، مرحله‌ی انتخاب کاشی به پایان می‌رسد.

1. کاشی‌کاری: در این مرحله می‌توانید عملیات مربوط به انتقال ردیف‌های مشق کامل شده به دیوار خود را انجام دهید و بلافاصله امتیاز بگیرید. این مرحله‌ در آموزش بازی azul شامل دو اقدام است:

الف) کاشی‌های سمت راست ردیف‌های کامل شده‌ی مشق خود را، از بالا به پایین، برداشته و به خانه‌ی همرنگ متناظر آن‌ها در دیوار خود منتقل کنید. با جایگذاری هر کاشی بلافاصله امتیاز بگیرید.

ب) کاشی‌های باقیمانده در ردیف‌هایی که کاشی سمت راستشان را برداشته‌اید، جمع کرده و موقتا به جعبه‌ی بازی که از آرتی کالا تهیه کردید، منتقل کنید.

2. آماده سازی برای راند بعدی: اگر همچنان هیچ یک از بازیکنان یک ردیف پیوسته 5 تایی افقی تشکیل نداده، این بازی خانوادگی را برای راند بعدی آماده کنید. بازیکنی که نشانگر آغاز کننده بازی را دارد، همه‌ی کارگاه‌ها را با 4 کاشی از کیسه‌ی پارچه‌ای پر می‌کند و سپس مراحل بازی دوباره تکرار می‌شوند.

  • ردیف کف: ممکن است کاشی‌هایی را برداشته باشید که نمی‌خواهید یا نمی‌توانید طبق قوانین بازی آزول آن‌ها را در ردیف‌های مشق خود بچینید. این کاشی‌های اضافی را از چپ به راست در ردیف کف صفحه‌ی خود قرار دهید.
  • شمارش امتیازها: با منتقل کردن هر کاشی از ردیف مشق کامل شده به ردیف متناظرش در دیوار خود، امتیاز می‌گیرید. در آموزش بازی فکری azul، امتیازها با توجه به کاشی‌های اطراف آن محاسبه می‌شوند:

الف) اگر کاشی در خانه‌ای قرار بگیرد که 4 خانه‌ی مجاورش در راستای افقی و عمودی، هیچ کاشی دیگری نباشد، 1 امتیاز می‌گیرید.

ب) اگر کاشی در خانه‌ای جایگذاری شود که چه در راستای افقی و یا چه در راستای عمودی، چند کاشی را به هم متصل کند، به تعداد کاشی‌های متصل شده امتیاز کسب می‌کنید.

تصویر بازی AZUL

قوانین بازی آزول

چند مورد از قوانین بازی آزول:

  • کاشی‌ها یک به یک و از راست به چپ به ردیف انتخابی مشق خود اضافه کنید.
  • در هر ردیف مشق، فقط کاشی‌های همرنگ را می‌توانید قرار دهید. اگر یک ردیف خالی نباشد، فقط کاشی‌های همرنگ با کاشی‌های قبلی‌اش را در آن بچینید.
  • وقتی که یک ردیف از مشق پر شود، آن ردیف کامل شده به حساب می‌آید؛ بنابراین کاشی‌های اضافه‌ای را که برداشته‌اید و نمی‌توانید در ردیف‌ها جا دهید، باید در ردیف کف صفحه‌ی خود بگذارید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در آموزش بازی فکری آزول که باید در همه‌ی راندها رعایت کنید، این است که مجاز نیستید کاشی‌هایی از یک رنگ خاص را در ردیف مشقی قرار دهید که ردیف متناظر با آن در دیوار شما، از قبل، آن رنگ را در خود داشته باشد.
  • در پایان بخش کاشی‌کاری و امتیازشماری، کاشی‌های باقیمانده در ردیف کف به همان اندازه‌ای که در بالای آن‌ها درج شده، از شما امتیاز کم می‌کنند.
  • اگر کاشی‌های موجود در کیسه‌ی پارچه‌ای تمام شده باشند، می‌توانید از کاشی‌هایی که موقتا در جعبه‌ی بازی ریخته بودید، استفاده کنید. 
  • راهنمای بازی آزول چند امتیاز اضافی را برای جذابیت بازی نیز در نظر گرفته است. به ازای هر ردیف 5 تایی افقی 2 امتیاز و هر ردیف 5 تایی عمودی 7 امتیاز دریافت می‌کنید. به ازای هر رنگی که همه‌ی کاشی‌هایش در دیوار قرار گرفته باشند، 10 امتیاز می‌گیرید.

انواع بازی آزول

تا کنون سه نسخه بازی آزول تولید و ارائه شده است که در زیر عناوین آنها را درج میکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *