چگونه مهارت کسب و کار و تجارت را به کودکان بیاموزیم ؟

والدین امروز دوست دارند کودکان شان افراد موفقی در آینده باشند و علاوه بر پیشرفت تحصیلی ، در کسب کار و درآمد نیز موفقیت داشته باشند . در این میان به خاطر اهمیت مسایل مالی و رشد اقتصادی  ، والدین باید به کودکان این مهارت را نیز در کنار دیگر مهارت ها بیاموزند .اهمیت این موضوع به قدری بالا است که در بین مفاهیم آموزشی نیز آموزش پس انداز و کسب و کار نیز گنجانده شده است ( پایه چهارم دبستان). اما به علت فشردگی دروس و اولویت دادن آموزش به مفاهیم ریاضی و علوم و… مسایل مهمی همچون کسب و کار در آموزش های رسمی ابتدایی و .. به صورت کامل داده نمی شود .

از آنجایی که آموزش به صورت مستقیم برروی کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی ندارد و فکر آنان را در گیر نمی کند ، روانشناسان براین عقیده اند که آموزش ها باید به صورت غیر مسقیم و با تاثیر زیاد باشد . یکی از ابزار مناسب برای آموزش به کودکان بازی است . کودکان را درگیر بازی های کسب و کاری کنید .بدین صورت که پول کاغذی و مقوایی در اختیارشان قرار دهید و تا آنها با هم به تجارت و بازی بپردازند . در این بین گاهی با اسباب بازی های خود فروشگاه کودکانه می سازند و والدین و یا همسالان شان مشتریان (غیر رسمی )آنها خواهند شد . در کسب و کار خیالی شان گاه پولدار و گاه بی پول می شوند .

به کودکان براساس درآمد ماهیانه  خانواده و نیاز متعادل او(بدون زیاده روی )مبلغی به عنوان هفتگی بدهید تا آن مبلغ را مدیریت کند ودر قبال خرج کرد منطقی او را تشویق کرده و اگر به صورت منطقی این کار را نکرد او را در مقابل نتایج  کار خود قرار دهید. مثلا از نتایج خرج بیش از حد ،نداشتن پول برای خرید است .

مفاهیم همچون سرمایه گذاری ،خرید به موقع ،بورس و درآمد را نمی توان در چند جمله برای کودکان توضیح داد . حتی شفاف ترین و واضح ترین توضیحات و توصیفات برای آنان نامفهوم خواهد بود . لذا این مفاهیم راباید در حین بازی و به صورت عملی به کودکان و نوجوانان آموخت تا در آینده بتوانند در این فعالیت ها مشارکت کنند .

دراین میان ابزار هایی همچون بازی فکری مناسب برای آموزش مفاهیم متفاوت طراحی شده اند که از بازی های فکری حوزه آموزش کسب و کار ،آموزش مفاهیم درآمد ؛سرمایه گذاری ؛بورس ؛ بانک و تولید به موقع و مناسب می توان به بازی هایی زیر اشاره کرد :

ایروپولی

جالیز

کار و بار 

مهاجران کاتان

برافراشتن پرچم 

هوش تجاری

عمو پولدار 

 

 

تصویر بازی کار و بار

 

 

تصویر خرید محصولهدف  این بازی های فکری درگیر کردن کودکان و نوجوانان در کنار اعضای خانواده و دوستان می باشد تا در لحظاتی که لذت می برند و خوشحال هستند بتوانند به صورت غیر مستقیم با تجارت و کسب وکار ، سرمایه گذاری و ریسک بازار و …. آشنا شوند.
پس بازی با کودکان راجدی بگیریم و اجازه دهیم شکست و پیروزی را در بازی بچشند و آنها را ازفضاهای مجازی و کامپیوتری دورکنیم .
همچنین معلمان عزیز می توانند برای آشنایی دانش آموزان با کسب و کار و پس انداز و مفاهیم مالی از اینگونه بازی های فکری ایرانی در مدرسه و کلاس های درس استفاده کنند ، علاوه بر ایجاد رغبت و افزایش هوش ریاضی و مالی دانش آموزان ، یادگیری نیز اتفاق می افتد که اصل آموزش و تعلی و تربیت است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *