مهدکودک چه تاثیری بر تربیت و رشد کودکان دارد؟

براساس تحقیقات و بررسی‌های روان شناختی و تربیتی، سال های اولیه زندگی کودکان، نقش اساسی در رشد و پرورش آنان دارد .
امروزه جهت رشد و شکوفایی بهتر کودکان از مراکزی نظیر مهدکودک و پیش دبستانی استفاده می‌شود. چرا که 80 درصد شخصیت کودک ظرف 6 سال اول حیات شکل می‌گیرد و هدف از ایجاد این مراکز کمک به رشد جسمانی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان است.

مهدکودک چه تاثیری بر تربیت و رشد کودکان دارد?
مهد کودک و مربیان

 

تاثیر مهدکودک بر کودکان؛ نقش مربیان در تربیت کودک

در مهد کودک ها آموزش‌های مناسب سن کودکان به آنها داده می‌شود که در پرورش خلاقیت و استعدادهای آنان موثر است. آموزش صحیح در تربیت کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌باشد. از این رو والدین و مربیان آموزش تعلیم و تربیت؛ مخصوصا مربیان مهدکودک و پیش دبستانی باید در امر آموزش از روش های پیشرفته، آگاهی یافته استفاده کنند.

و در روش‌های آموزشی خود اصلاح و تغییر دهند زیرا که تاثیر آموزش های کودک در سنین زیر 6 سال برهمگان آشکار شده و از زمان‌های قدیم چون افلاطون ارسطو – کمینوس و دیگر دانشمندان بر این اعتقاد داشته اند که شروع تعلیم و تربیت از دامان مادر بوده و معتقدند که سال‌های اول زندگی و تجربیات این دوره ، پایه و اساس یادگیری و موفقیت های آینده کودکان به شمار می رود.

زمانی که کودک وارد مهدکودک می‌شود، توسط مربیانی که دارای تجربه هستند یاد می‌گیرند تا دوستان جدید پیدا کنند و با تشویق کردن، انگیزه‌شان برای یادگیری را بیشتر کند اما اگر رفتار مربی نامناسب باشد کودکان انگیزه‌ای برای رفتن به مهدکودک ندارند.

 

انواع روش تعلیم و تربیت در مراکز مهدکودک

مهدکودک چه تاثیری بر تربیت و رشد کودکان دارد?
مهدکودک

 

مهدکودک کودک محور آموزشی

کودکان قسمت عمده ی روز را بازی می‌کنند و در کنار آن به کسب تجارب و هوش عملی مثل بازی با خمیر و درست کردن اشیاء و بازی‌های ابتکاری و خلاقانه را می آموزند.

 

مهد کودک معلم محور آموزشی

در این مهد کودک ها تاکیدی بربازی کودکان ندارند و معلمان برنامه را تنظیم کرده و کودکان حروف الفبا – رنگ ها – شکل ها – اعداد – آموزش زبان غیر مادری و … را با تمرین و تکرار آموزش می‌بینند.

 

 

 

تاثیر مهد کودک و پیش دبستانی بر دوران تحصیل

کودکان با حضور در مراکز مهدکودک و پیش دبستانی همانند دانشمندانی هستند که هر لحظه در حال کشف کردن می‌باشند. گفت و گو کودکان در مهدکودک با همکلاسی و دوستان خود در مورد اسباب بازی مانند: عروسک، ماشین و دیگر وسایل بازی،  باعث گسترش افکار و زبان آموزی کودک می‌شود.

بیشترین تاثیر مهد کودک بر کودکان تقویت ارتباط اجتماعی است. کودکان با بازی کردن به صورت گروهی با افزایش ارتباطات همسالان و مربیان باعث تقویت روابط اجتماعی کودکان می‌شود.

مربیان می‌آموزند که چگونه با دوستان خود و سایرین رابطه برقرار کنند و با صحبت کردن خواسته‌های خود را بیان کنند. اگر اختلافی با دوستان و همسالان پیدا ‌کنند، مربیان مهدکودک می‌توانند به کودکان آموزش دهند که چگونه اختلافاتشان با یکدیگر را برطرف کنند.

مربیان مهدکودک با خواندن داستان های ساده، حس شنیداری آن ها تقویت می شود و با مرتب کردن لوازم و نگهداری وسایل خود در مهد کودک، مسئولیت پذیری و از طریق ساختن خانه با بلوک های خانه سازی مفاهیم فیزیکی مانند موازنه و پایداری را می‌آموزند.

کودکان در مهدکودک و پیش دبستانی، با فرآیند یادگیری آشنا می‌شوند و بهترین روش یادگیری را فرا می‌گیرند.

طبق تحقیقاتی که کارشناسان و متخصصین کودک انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که؛ کودکانی که در فضای مراکز مهدکودک و پیش دبستانی قرار می‌گیرند، به راحتی با محیط آموزشی هماهنگ شده و آسان تر از کودکانی که از این امتیاز محروم بوده اند وارد دبستان و مرحله بعدی تحصیل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *