نحوه مقابله والدین با فضای ناامن اینترنت با شروع آموزش‌های آنلاین مدارس

شیوه کرونا باعث بسیاری از تغییرات در زندگی همه ما شده است، شروع سال تحصیلی جدید و آموزش به دانش آموزان به صورت حضوری و مجازی نیز یکی از این تغییرات بوجود آمده می‌باشد، با آموزش مجازی کودکان و نوجوانان دسترسی بیشتری به فضای ناامن اینترنت دارند به همین دلیل والدین باید نظارت بیشتری بر فضا و محتوای مجازی داشته باشند، تا از خطراتی که ممکن است برای فرزندان اتفاق افتد، جلوگیری کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های مقابله با فضای  ناامن اینترنت آشنا کنیم.

آنچه شما در این مقاله از آرتی‌کالا مطالعه می‌کنید در مورد نحوه مقابله والدین با فضای ناامن اینترنت با شروع آموزش‌های آنلاین مدارس است. با آرتی‌کالا همراه باشید.

 

روش‌های کاربردی برای والدین در مقابل فضای ناامن اینترنت در آموزش مجازی
فضای ناامن اینترنت در آموزش مجازی

روش‌های کاربردی برای والدین در مقابل فضای ناامن اینترنت در آموزش مجازی

دسترسی آسان و اجباری فضای ناامن  اینترنت برای کودکان در شرایط کرونایی، تغییرات زیادی را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته است. روابط افراد را با یکدیگر آسان کرده اما جنبه‌های منفی دیگری از جمله، به خطر افتادن حریم خصوصی افراد را به دنبال دارد.

روانشناسان با حضور بیش از حد کودکان در فضای مجازی مخالف هستند، ممکن است تا با افراد ناشناس مواجه شوند و چون اطلاعات کافی از این فضا ندارند دچار مشکل شده و آسیب بینند.

والدین می‌توانند با ایجاد جو صمیمی در خانواده قوانین لازم را برای کودکان خود وضع کنند، محبت خانواده بسیار کارساز است چرا که گر خانواده‌ای با محبت قوانینی را وضع کرده باشد، نسبت به فناوری ها اطلاعات دقیقی داشته باشد و سواد رسانه‌ای داشته باشد، می‌تواند مسئولیت اجتماعی را به کودک و نوجوان خود آموزش دهد، استعدادش را شناسایی و او را از مشکلات فضای مجاری اعم از انزوا و اعتیاد به این فضا مصون بدارد.

 

مشکلات دانش آموزان در آموزش آنلاین و فضای ناامن اینترنت
مشکلات دانش آموزان در آموزش آنلاین

 

مشکلات دانش آموزان در آموزش آنلاین

از مشکلات دانش آموزان در فضای مجازی، عدم تمرکز دقیق بر روی درس و حواس پرتی است.

این مشکل به دلیل عدم برقراری ارتباط موثر و کارآمد با معلم رخ می‌دهد و این فرصت را برای کودکان و نوجوانان بوجود می آورد که دانش آموزان به جای حضور در کلاس مجازی و آموزش مربوط به درس، مطالب دیگر اینترنت که جذابیت بیشتری نیز از کلاس درس دارد، استفاده کند.

 

 روش‌های مقابله والدین با فضای ناامن اینترنت چیست؟
روش‌های مقابله والدین با فضای ناامن اینترنت چیست؟

 

 روش‌های مقابله والدین با فضای ناامن اینترنت چیست؟

بسیاری از کودکان از پیامد‌های نامناسبی که ممکن است در فضای مجازی وجود داشته باشد، آگاه نیستند. بنابراین والدین برای درک بهتر کودکان این جنبه‎های منفی را بازگو کنند و با استفاده از فنون مذاکره کنجکاوی کودک خود را بر طرف کنند.

به گفته روانشناسان و کارشناسان کودک، داشتن مهارت‌های زندگی و مهارت پروری و استفاده صحیح از این مهارت‌‌ها می‌تواند ارتباطی موثر بین فرزندان و والدین ایجاد و با این شیوه می‌توانند فرزندان خود را از محیط نا امن فضای مجازی محافظت کنند.

یکی دیگر از راهکار‌های والدین برای محافظت کودکان، حذف و یا غیر فعال کردن فیلتر شکن است، با این راهکار ساده کودک را از بسیاری شبکه‌های نامناسب دور میکنید. در این مورد باید خود والدین دارای مسئولیت و چارچوب باشند، تا فرزندان بتوانند الگو برداری مناسبی از آنها داشته باشند.

روانشناسان معتقد هستند که والدین از هرگونه بد رفتاری و سرزنش در برابر مشاهده نادرست کودک پرهیز کنند، از دید فرزند خود به واقعیت نگاه کنند و با او همدلی داشته باشند و احساس او را درک کنندو یا گاها با استفاده از شیوه‌های بسیار ساده از کودک و نوجوان خود درباره‌ برنامه‌هایی که در طی روز استفاده می‌کنند؛ سوال کنند و گاهی در این فعالیت‌ها شریک شوند.

در پایان به والدین محترم توصیه می‌کنیم با نظارت خود و ایجاد صمیمیت بسیاری از مشکلات را رفع کنند، و همچنین می‌توانند برنامه‌هایی که امکان دسترسی به شبکه ‌های پر خطر را به کودک می‌دهد، حذف  و یا با قرار دادن رمز عبور این برنامه‌ها بستری مناسب را برای آموزش فرزندان خود فراهم کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *