فضای مجازی و نظارت والدین به استفاده کودکان و نوجوانان

با توجه به شروع فصل تابستان و اتمام دوران درس و مدرسه استفاده از فضای مجازی به صورت قابل توجهی افزایش داشته است. اما نکته مهم نظارت والدین به استفاده کودکان و نوجوانان از این فضای غیر واقعی می‌باشد.
در عصر تکنولوژی، اینترنت و تلفن همراه جزئی جدا نشدنی از زندگی انسان‌ها شده است؛ اما همین فضا با کاربرد‌های مختلفی که دارد، در صورت عدم آموزش، ممکن است خطرات و آسیب‌هایی را برای امنیت روحی و جسمی افراد به خصوص کودکان و نوجوانان داشته باشد. در این مقاله از آرتی‌‌‍‎‌‌کالا به نظارت والدین به استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی می پردازیم با ما همراه باشید.

مراقبت و کنترل کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

با توسعه اینترنت در جهان، استفاده از این فناوری در سنین پایین فرا گیر شده، به طوری که از هر سه کاربر اینترنت در جهان، یک کودک از این فضا استفاده می کند. نمی توان به طور قطع گفت که فضای مجازی یا شبکه‌های اجتماعی برای کودکان و نوجوانان آسیب به همراه دارد، چون درکنار آسیب‌هایی که ممکن است داشته باشد؛ نقاط قوت و مزایایی نیز دارد. این اثرات مثبت تنها با مراقبت و کنترل کودکان در این فضا امکان پذیر است.

پیامدهای مثبت و منفی فضای اجتماعی

اینترنت و شبکه های اجتماعی مانند بسیاری از پدیده های دیگر دارای پیامدهای مثبت و منفی می باشد که با برنامه ریزی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی می توان از آثار و دستاوردهای مثبت آن بهره گرفت و پیامدهای منفی را به حداقل رساند.

بسیاری از والدین بر این باور هستنند که تنها امکانات را برای کودکان و نوجوانان خود مهیا کنند کافی است و به خوبی توانسته اند تا نیازهای کودک را برآورده کنند اما حقیقت آن است که فناوری های نوین ارتباطی : تلگرام، اینستاگرام و…. در کنار خدماتی که برای سهولت ارتباطات انسانی داشته اند، آسیب های بسیاری را نیز به جامعه بشری تحمیل نموده اند. و نیاز به نظارت والدین دارد.  که باختصار به بعضی از آنها اشاره می‌شود:

سوء‌استفاده از کودکان و نوجوانان

در فضای مجازی، چون هویت‌های جعلی به وفور یافت می‌شود، امکان برقراری تماس‌های نامناسب کودکان با افرادی که ممکن است قصد سوء استفاده، بهره‌ برداری و یا تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها را داشته باشند، وجود دارد. یکی از زمینه‌های مهم جرایم سایبری بهره‌ کشی و سوء‌استفاده از کودکان و نوجوانان است. پس با وجود چنین خطراتی والدین باید نظارت کامل داشته باشند چون بیشترین احتمال اینکه کودکان در معرض این تهدید جبران ناپذیر قرار بگیرند، وجود دارد.
آسیب پذیرترین قشر کاربران اینترنت  کودکان و نوجوانان هستند. اغلب آن‌ها تجربه کافی ندارند، کنجکاو و احساساتی هستند،، اما با اهمیت‌ترین زمینه استفاده از اینترنت و فضای مجازی تنهایی است.
نبود نظارت کافی بر استفاده از این فضا هستند دلیل خوبی برای مجرمان و تبهکاران اینترنتی محسوب می شوند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *