سرگرم کردن کودکان با بازی‌های شاد در دوران کرونا

شیوع ویروس کرونا در جهان باعث تغییر شرایط زندگی بسیاری از افراد در جامعه شده است و باعث شده تا مردم درباره موضوعاتی از جمله:
سلامتی جسمی، عدم ابتلا به این بیماری و تهیه ی مایحتاج زندگی تمرکز کنند و  توجهی به شاد بودن و  سرگرم کردن کودکان ندارند.

در این روزهای کرونایی که اکثرا خانواده‌ها درقرنطینه هستند، کودکان دیگر قادر نیستند برای بازی از خانه خارج شوند و با دوستان خودد سرگرم شوند.

در این شرایط کودکان بی قراری می‌کنند و  بی حوصله می‌شوند و به والدین می‌گویند: حوصله ام سر رفته چه کاری انجام دهم.

والدین می توانند این روزهای سخت را با انجام بازی های کودکانه به روزهایی شاد و متنوع تبدیل کنند، تا علاوه بر سرگرم کردن کودکان، خاطرات زیبای نیز دست یابند.

برای اینکه روزهای کرونایی را برای بچه‌ها به روزهای به یاد ماندنی تبدیل کنیم؛ لازم است کمی خلاقیت به خرج دهیم و با برنامه‌‌ریزی و انجام کارهای ساده، این زمان را با ‌بازی‌های شاد و سرگرم کننده پر کنیم. چند نمونه سرگرمی از آرتی‌کالا را با هم مرور می‏‌کنیم.

 

سرگرم کردن کودکان

 

سرگرم کردن کودکان در شرایط کرونایی چگونه امکان پذیر است؟

انواع بازی کودکانه ی شاد برای دوران کرونایی

1- کتاب خوانی

امروزه که اکثر خانواه ها با تهیه تبلت و وسایل الکترونیکی باعث دورشدن کودکان از کتاب و تنبلی، چاقی، بی سوادی، کاهش بینایی و عصبی شدن کودکان شده اند. حال شما والدین کتاب دلخواه فرزند را تهیه کنید و با کودک بخوانید.

نکات :
– هر بار از کودک خود بخواهید یک کتاب انتخاب کند تا توجه او را جلب کنید.
– در ابتدا کتاب هایی با تصاویر رنگی و شخشیت های کارتونی تهیه کنید.

 

کتاب خوانی

2- بازی قایم با شک

از کودک بخواهید که چشمان خود را ببندد و تا عدد 20 بشمارد و باقی اعضای خانواده در مکان های مناسب پنهان شوند . هنگامی که شمارش پایان یافت ، کودک باید اعضای خانواده را پیدا کند .
اولین کسی که گرفتار می شود باید دفعه ی بعد بشمارد و دیگران دوباره مخفی شوند .

نکات : شما می توانید فضای خانه را تاریک کنید و کودک با چراغ قوه به دنبال اعضای خانواده برود البته قبل از انجام این کار از ایمنی منزل و کودک اطمینان حاصل کنید .

3- خمیر بازی

خمیر بازی برای کودک تهیه کنید و از او بخواهید در اتاق خود و بر روی یک میز ، یکی از اشیاء اتاق خود و یا منزل را درست کند . شما با این کار مهارت شناختی او را بهبود می بخشید .

نکات : به کودک تذکر دهید که خمیر بازی قابل خوردن و چشیدن نیست .

 

بازی با کودکان

4- بازی تعادل

در این بازی با یک نوار باریک رنگی – طناب و یا کمربندلباس مسیری را ایجاد کنید و از کودک بخواهید که روی یک پا بر روی نوار قدم بزند . اگر او از نوار بیفتد از بازی خارج خواهد شد .

نکات :
– شما می توانید به همراه فرزند قوانین مختلفی را برای پیاده روی بر روی نوار تعیین کنید.
– این فعالیت در بهبود مهارت های حرکتی و تعادل آن ها کمک می کند .

5- بازی منچ و مارپله

کودک تاس را می چرخاند و با توجه به عدد شماره ی تاس ، مهره را به حرکت در می آورد .اگر به یک نردبان رسید بالا می رود و اگر در دهان مار بیفتد باید به خانه ی دم مار ، پایین بیاید.

نکات : – هیجان بازی با 3 یا 4 نفر می باشد
– برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود

 

6- سنگ – کاغذ – قیچی

یکی دیگر از روش‌های سرگرم کردن کودکان بازی سنگ – کاغذ – قیچی است. در این بازی شما و فرزندتان همزمان با دست خود، ژست سنگ ، کاغذ یا قیچی درست کنید و بعد از یادداشت امتیازات، جایزه به برنده تعلق خواهد گرفت.

 

7- پانتومیم

این بازی در عین سادگی، جذاب و مورد علاقه بسیاری از افراد است .
در ابتدا پدر خانواده چندین موضوع را بنویسید سپس کودک یکی از موضوعات را به دلخواه انتخاب می کند و باقی اعضای خانواده حدس می زنند.

نکات : می‌توانید برای افزایش هیجان، زمان در نظر بگیرید.

8- تشخیص رنگ ها

این بازی برای کودکان زیر 6 سال مفید می باشد. به این صورت که از کودک بخواهید که وسایل بازی و توپ های رنگی خود را بیاورد و شما چندین سبدرنگی آشپزخانه را بیاورید . از کودک نوپا خود بخواهید توپ ها و وسایل بازی را در سبدهای مناسب قرار دهد . شما در این بازی به رشد شناختی کودک کمک می کنید.

 

 

9- شعبده بازی

در این بازی یک سکه و چندین لیوان رنگی نیاز است .به این صورت که لیوان ها را وارونه بر روی میز قرار دهید و سکه را در زیر یکی از این ها پنهان کنید و به آرامی لیوان ها را بر روی میز جابه جا کنید . کودک باید لیوان حاوی سکه را حدس بزند.

نکات :
– می توانید از کاسه های رنگی پلاستیکی استفاده کنید.
– به هیچ عنوان از لیوان های شیشه ای تیره و فنجان استفاده نکنید.

 

10- بازی صندلی

چندین صندلی را در فاصله 1 متری قرار دهید و موزیک را پخش کنید . دور صندلی ها بچرخید وقتی که موسیقی متوقف شد ، کودک و والدین سعی کنند بر روی نزدیک ترین صندلی بنشینند .فرد بدون صندلی بازنده است.

نکات :
– توجه داشته باشید که تعداد صندلی ها از بازیکنان باید 1 عدد کمتر باشد.
– در هنگام نشستن همدیگر را هل ندهید.

11- حدس زدن

یکی از افراد خانواده داوطلب شود و بر روی یک صندلی بنشیند. دیگر اعضا ی خانواده با هم فکری یکدیگر ، نام شخص یا حرفه ای را بر روی کاغذ می‌نویسند و بر روی پیشانی داوطلب می‌‌چسبانند .این فرد باید با چندین سوال پرسشی، شخص یا شغل را حدس بزند.
نکات : برای هیجان بیشتر می توانید زمان در نظر بگیرید و یا تعداد سوالات را محدود کنید.

 

12- مینی بسکتبال

یک سطل و چندین توپ کوچک لوازم مورد نیاز این بازی است . به این صورت که سطل را بر روی یک میز کوچک قرار دهید و از کودک بخواهید چند قدم از آن فاصله بگیرد. سپس توپ را در داخل سطل پرتاب کند .بعد از هر پرتاب از او بخواهید از سطل دورتر شود.

نکات : در صورت نداشتن توپ می توانید از چندین جوراب برای تهیه توپ های کوچک استفاده کنید.

 

13- گل یا پوچ

شما می توانید یک کاغذ کوچک و یا سکه را به عنوان گل در نظر بگیرید و اعضای خانواده را به دو گروه مجزا تقسیم کنید و سعی کنید گل را در دستان هم گروهی خود مخفی کنید تا گروه مخالف گل موجود در دستان شما را حدس بزند. اگر گروه مقابل درست حدس بزند ، گل را باید در اختیار آن ها قرار دهید.

 

14- دومینو

لوازم دومینو شامل : چندین کتاب، قوطی کبریت، لوگو های رنگی، بالشت و ….. می باشد.
پس ازتنظیم تمام قطعات می توانید از کودک بخواهید که قطعه اول را بزند و سایر قسمت ها را تماشا کند.

 

دومینو

 

15- پیدا کردن گنج

در این بازی شما به کودک یادگیری و جست وجوی بهتر را آموزش می دهید .به این صورت که اسکناس و یا سکه هایی را در مکان های مختلف منزل قرار دهید . با قاشق یا خط کش بر روی میز ضربه زنید. زمانی که کودک به گنج پنهان نزدیک می شود، شما ضربه هایی بلندتر بزنید و اگر دور شود صدا آهسته شود. پیدا کردن گنج یک بازی ساده و در عین حال سرگرم کننده و آموزشی است.

 

16- جعبه ی لمسی و احساس

جعبه ی کفش را با کاغذ مقوایی بپوشانید و سوراخی در جعبه قرار دهید تا کودک بتواند دست خود را درون آن قرار دهد. موارد مختلفی را داخل جعبه قرار دهید و از کودک بخواهید که تنها با لمس ، آن ها را شناسایی کنید.
نکات : درون جعبه وسایل شکستنی، تیز و برنده قرار ندهید.

 

18- بازی فکری

از دیگر روش‌های سرگرم کردن کودکان انجام بازی های فکری علاوه بر اینکه می تواند خانواده ها را گردهم جمع کند، بر تقویت قدرت فکر و حافظه، افزایش روحیه و بالارفتن نشاط و شادابی در خانه و بین اعضای خانواده منجر می شود.

بازی هایی نظیر مکعب روبیک، دومینو، بازی فکری آقای جک پاکت، بازی فکری شف، شگفتی های شرقی، بازی فکری سه دوست خوشحال درختی، بازی فکری نفوذی نهالک دوزبازی، جدول سودوکو، برج جنکا، پنتاگو، آبلون، پل ماکارونی و اتللو جزو بازی های فکری هستند که می تواند به خوبی اوقات فراغت خانواده ها در خانه را پر کند.

والدین می توانند این روزهای سخت را با انجام بازی های کودکانه به روزهایی شاد و متنوع تبدیل کنند، تا علاوه بر سرگرم کردن کودکان خاطرات زیبای نیز دست یابند.

 

بازی فکری نفوذی نهالک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *