حوصله ام سر رفته چه کاری انجام دهم، جعبه اسرار آمیز بسازید

این روزها این جمله را زیاد شنیده اید: حوصله ام سر رفته چه کاری انجام دهم. مدتی زیادی از ورود ویروس کرونا و شایع شدنش در ایران نمی گذرد، اما آثار زیادی از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها گرفته تا بستری شدن بسیاری از هوطنان و در نهایت از دست دادن بیماران از خود برجای گذاشته است.

همه خانواده‌ها برای حفظ سلامتی، محدودیت بسیاری از بابت خروج از خانه و رفت و آمد دارند و در قرنطینه به سر می برند. در این شرایط کودکان بیشتر از سایر اعضای خانواده بی‌حوصله می‌شوند و ممکن است بی قراری و پرخاشگری را در رفتار خود نشان دهند.

یکی از دغدغه‌های اصلی والدین در این روزهای کرونایی، پیداکردن راهکارهایی برای سرگرمی کودکان در خانه است. اکثرا کودکان به پدر و مادر خود می‌گویند حوصله ام سر رفته چکار کنم؟ برای پاسخ به این سوال آرتی‌کالا چندین راهکار سرگرمی برای دوران قرنطینه پیشنهاد می‌دهد. بهترین پیشنهادی که آرتی‌کالا به والدین، در پاسخ به کودکانی که می‌‌گویند: حوصله ام سر رفته چه کاری انجام دهم، ساخت جعبه اسرار آمیز است.

این راهکار رو امتحان کنید و سعی کنید روحیه خودتون رو حفظ کنید.

رفع بی حوصلگی کودک | بررسی رفع بی حوصلگی کودک توسط والدین
بی حوصلگی کودکان

جعبه اسرار آمیز “حوصه ام سر رفته” درست کنید

وقتی کودک شما این جمله را می‌گوید که من حوصله ام سررفته چکار کنم؟ چه کاری انجام می‌دهید. در این دوران کرونایی زیاد این جمله را شنیده باشید، بهترین پیشنهاد ساخت جعبه اسرار آمیز برای کودک است. گاهی کودکان برای جلب توجه والدین می گویند حوصله ام سر رفته چکار کنم، با این جعبه اسرار آمیز هم توجه و محبت به کودک خود کرده اید و هم راهکاری برای سرگرمی کودک یافته اید.

خب برای ساخت این جعبه اول از همه با مشارکت کودک یک مکعب درست کنید، می‌توانید از جعبه‌های کفش نیز استفاده کنید و فقط با کاغذ رنگی روی آن را تزئین کنید. از کودک خود سوال کنید چه بازی دوست دارد و یا از انجام دادن چه کاری لذت می‌برد. این بازی ها و سرگرمی ها را روی یک کاغذ بنویسید.

می‌توانید برای جذاب تر شدن این جعبه اسرار آمیز همراه با اسم سرگرمی، نقاشی این سرگرمی را به همراه کودک خود باهم بکشید. سپس به قطعات کوچک تقسیم کنید و در داخل جعبه اسرار آمیز بیاندازید. نام جعبه را اسرار آمیز بگذارید. و از کودک بخواهید تا یک برگه را به دلخواه انتخاب کند. در اینجا همزمان با درست کردن کاردستی، با سرگرمی های مورد علاقه کودک آشنا می‌شوید.

در ادامه به فهرستی که ممکن است هر کودکی از انجام دادن آن لذت ببرد اشاره می کنیم با آرتی‌کالا همراه باشید.

 

حوصله ام سر رفته انیمیشن تماشا می کنم

از سرگرمی محبوب کودکان تماشای فیلم است. کودک می تواند ساعتی از روز را به تماشای کارتون بنشیند اما والدین توجه داشته باشند کودک چه فیلمی را تماشا می‎کند و آیا محتوای مناسبی برای کودک دارد.

بهتر است قبل از اینکه کودک فیلمی را ببنید والدین از محتوای مناسب آن اطمینان حاصل کنند و سپس آن فیلم را در دسترس کودک قرار دهند. از انیمشن های محبوب کودک که محتوای مناسب برای کودک دارد می توان به انیمیشن؛ بچه رئیس بازگشت به کار (The Boss Baby)، ماشین‌ها، در جستجوی دوری، داستان اسباب‌بازی و پدینگتون اشاره کرد.

تماشای طولانی مدت فیلم مشکلات توجهی برای کودک به وجود می آورد

برنامه های تلویزیونی و انیمیشن‌ها از نظر محتوایی و تربیتی برای کودکان مناسب است اما به کودک اجازه ندهید ساعت های متمادی به تماشای فیلم بنشیند . تماشای طولانی مدت فیلم مشکلات توجهی برای کودک به وجود می آورد. متخصصان و روانشناسان کودک اعتقاد دارند که کودکان کمتر از ۲ سال نباید تلویزیون تماشا کنند.
سرعت رشد مغز کودکان در ۲ تا ۳ سال اول زندگی بسیار زیاد است؛ کودکان 2 تا 3 سال وقتی در معرض محرک های تصویری قرار گیرند، عملکرد مغز تغییر می‌کند و باعث می‌شود تا اطلاعات حافظه به طور خودکار حذف شود.
پس محدودیت تماشای تلویزیون را در نظر داشته باشید و بیشتر از آن به کودک اجازه تماشای تلویزیون را ندهید.

آیا تلویزیون تماشا کردن برای کودکان خیلی بد است؟
بی حوصلگی و تماشای انیمیشن

سهیم کردن کودکان در کارهای خانه

یکی از راهکارهایی که می‌ توانید برای سرگرم کودک استفاده کنید، سهیم کردن کودک در کارهای منزل است. کارهای ساده ای که انجام راحتی دارد را به کودک محول کنید با این کار علاوه بر پر کردت اوقات فراغت، مسئولیت پذیری را نیز به او آموزش داده اید. کودک بعد از انجام کار احساس مفید بودن پیدا می کند. مسئولیت پذیری یکی از عوامل موفقیت انسان است. حس مسئولیت پذیری ذاتی نیست، اکتسابی است و والدین نقش مهمی در ایجاد و پرورش آن دارند.

کتاب خواندن بهترین دوست اوقات فراغت

بهترین دوست هر انسانی کتاب است. اگر می خواهید فرزندی موفق داشته باشید، او را با کتاب آشنا کنید. وققتی حوصله کودک سر می رود باهم کتاب بخوانید. اگر کودک شما در سنین پایین قرار دارد و توانای خواندن کتاب را ندارد خود شما برای کودک کتاب بخوانید.

وقتی والدین برای کودک کتاب می‌‌خوانید ارتباط عاطفی بین کودک و والدین ایجاد شده و علاوه بر پر کردن اوقات فراغت به شکل مفید، جنبه های خلاقیت در او تقویت خواهد شد. پژوهش های مربوط به اعصاب حاکی از آنند که کودکان با برقراری ارتباط کلامی بین والدین جمله کتاب خواندن، مطالب بسیار زیادی می آموزد که شاید تصور آن مشکل است.

بازی با اسباب بازی

دنیای کودک یعنی بازی کردن، بازی کردن زندگی کودک است. بازی کار همیشگی کودک است و ابزار کارش اسباب بازی است. از مواردی که کودک همیشه از ان استقبال می کند بازی کردن است. پس بهترین راهکار برای پاسخ به سوال اینکه حوصله ام سر رفته کودک پیشنهاد بازی با اسباب بازی هایی که دارد است.

اسباب بازی به رشد و تکوین شخصیت کودک کمک می کند. کودک از طریق بازی با اسباب بازی هایش می تواند ذهن خود را پرورش دهد پس والدین به انتخاب اسباب بازی توجه داشته باشند که چه اسباب بازی در دسترس کودک قرار دارد. یکی از اسباب بازی های مناسب که در پروش ذهن و خلاقیت کودک تاثیر زیادی دارد، بازی لگو و بازی های فکری است. لگو موجب رشد قدرت تفکر کودک می شود. بازی فکری و لگو علاوه بر سرگرم کردن می تواند به تقویت ابعاد مختلف هوش و همچنین مهارتهای پایه کودک کمک موثری کند.

در مجوعه آرتی‌کالا مدل های متنوعی از لگو های اصل و ارزان از جمله لگو بتمن و لگو مارول و همینطور انواع بازی‌های فکری مناسب سن موجود است، با ثبت سفارش به راحتی با خرید آنلاین در دسترس کودک قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *