تاثیر موسیقی بر هوش و خلاقیت کودکان چگونه است

یکی از دوران حساس و تعیین کننده هر انسانی دوران کودکی است. این دوره به لحاظ اهمیت به حدی است که پژوهشگران و روانشناسان آن را برجسته‌ترین دوران شخصیتی انسان دانسته اند، چون این دوران آینده هر فرد را تحت تاثیر می گذارد. برای اکثر والدین این سوال پیش می‌آید چه کاری برای تربیت و پرورش کودک خود انجام دهند. یکی از مواردی که می تواند تاثیر مستقیم بر هوش و خلاقیت کودکان دارد، موسیقی است.

چگونه موسیقی بر خلاقیت و هوش کودکان تاثیر می گذارد؟

از مواردی که امروزه در حوزه روانشناسی کودک توجه بسیاری را به خود جلب کرده، پرداختن به هوش و خلاقیت کودکان است.
خلاقیت و هوش نقش مهمی در آینده کودکان خواهد داشت. کودکان باهوش و خلاق می توانند راه حل‌های جدید برای مشکلات پیش رو پیدا ‌کنند و به راحتی از پس هر مشکل برآیند، والدین اکثرا دوست دارند تا کودکی باهوش و خلاق داشته باشند، اما اینکه چه کاری انجام دهند تا به پرورش هوش و خلاقیت کمک کند را نمی دانند.
یکی از روش‌هایی که شاید بتواند هوش و خلاقیت را در کودکان پرورش دهد و عاملی تأثیرگذار باشد، موسیقی است.در این مقاله از آرتی‌کالا می‌خواهیم به تاثیر موسیقی بر خلاقیت و هوش کودکان بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

موسیقی چیست؟

موسیقی هنر بیاناحساسات به وسیله‌ی آواها است.
بزرگانی نظیر ارسطو، موسیقی را یکی از زیر مجموعه‌های ریاضی می‌دانسته. ابوعلی سینا نیز نظریه‌ای مثل ارسطو داشته و می‌گوید: موسیقی علمی ریاضی است.
نیچه با پرداختن به اینکه زندگی بدون موسیقی اشتباهی بزرگ است، به طور کانل به عظمت موسیقی اشاره می کند.
موسیقی زبان احساس، تلفیق صدا و حرکت است.

تاثیر موسیقی بر رفتار کودک

عده ای از والدین اعتقاد دارند که هوش ارثی است اما برخی از پدر و مادر‌ها اعتقاد دارند که هوش کودک را می توان با آموزش پرورش و هوش و خلاقیت را افزایش داد.
روانشناسان اغلب برای درمان اختلالات کودکان نظیر: اوتیسم و پیش فعالی از موسیقی و بازی کردن استفاده می کنند. استفاده از موسیقی یکی راوش‌های موثر در درمان به شمار می‌رود به همین دلیل در مهدکودک‌ها، شعر با موسیقی اجرا می شود. موسیقی باعث افزایش آدرنالین خون شده و احساس شادی در کودک ایجاد می‌کند.
موسیقی باعث می شود کودکان شاد باشند و خلق‌وخوی آرام داشته باشند. موسیقی باعث بهبود رفتار‌های فردی، اجتماعی و بالا بردن اعتماد به نفس در کودک می‌شود.

ورزش مغز، موسیقی است

موسیقی تاثیر زیادی بر هوش و خلاقیت کودکان دارد. یادگیری موسیقی و گوش دادن هردو مورد باعث افزایش ارتباطات مغز و افزایش هوش می‌شود. یادگیری موسیقی در کودکان پیشرفت زبان و افزایش یادگیری در سایر علوم را در پی دارد. طی تحقیقاتی که در سال 1990 بر روی مغز به کار گرفته شد به این نتیجه رسیدند که گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند کودک شمارا باهوش تر کند. والدین نوزادانی که به موسیقی گوش می‌دهند می توانند در پرورش مغز نوزاد حتی قبل از تولد تاثیر بگذارند. یادگیری موسیقی و حتی موسیقی گوش دادن ارتعاشاتی می شود که از طریق مجرای گوش وارد شده و پرده گوش را به حرکت در آورده و تبدیل به سیگنال الکتریکی می‌کند، این سیگنال‌های دریافتی به شکل موسیقی است. انجام این کار بهترین ورزش برای مغز محسوب می‌شود. نواختن موسیقی معادل جلسه تمرین بدنسازی همه بدن برای مغز است.

 

تاثیر موسیقی بر هوش کودکان

دانشمندان و پژوهشگران با بررسی‌هایی که انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که میان آموزش موسیقی و فعالیت‌های مغز ارتباط مستقیم وجود دارد، در چندین دهه گذشته، دانشمندان عصب شناسی کشف های بزرگی انجام داده اند؛ در این آزمایش عملکرد مغز افراد را در هنگام فعالیت هایی مانند خواندن یا حل مسئله با استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزاتی مثل پت اسکن و اف ام آر ملاحظه کردند نکته قابل توجه وقتی همین افراد به موسیقی گوش دادند، سلول های مغزی واکنشی مانند آتش بازی در مغز انجام می ‌دادند. این واکنش در کسری از ثانیه رخ می دهد. در کودکان وقتی چنین فعل وانفعالاتی باشد مغز رشد بیشتری می کند.

در نواختن موسیقی در کودکان تحرکات مغزی چندین برابر می شود چون همزمان همه بخش های مغز با هم درگیر می‌شود، به خصوص بخش های دیداری، شنیداری و موتورهای کورتکس مغز که پردازش اطلاعات گوناگون و پیچیده را انجام می دهد. در نتیجه این ورزش مغزی، کودک هوش بالایی پیدا می کند و در دیگر فعالیت های اجتماعی نیزعملکرد بهتری دارد.

یکی از دانشمندان مطرح در دنیا که زبانزد عام و خاص است، آلبرت انیشتن فعالیت موسیقی خود را از سن کودکی ودر شش سالگی شروع کرد. او می‌گفت: من رویاهای روزمره ام را در موسیقی زنده می‌کنم. زندگی ام را در قالب موسیقی می‌بینم. زندگی بدون نواختن موسیقی برای من غیرقابل تصور است.

موسیقی موتور محرکه خلاقیت کودکان

به این نکته توجه کردید که چرا دامنه موسیقی های مختلف گسترده است و در مدل هایی نظیر پاپ، سنتی، کلاسیک و… وجود دارد علت چنین تنوعی چیست؟ تنوع ناشی از تفکر و خلاقیت فردی هر موسیقی دان است. ارتباط مستقیمی بین موسیقی و خلاقیت وجود دارد. اگر می خواهید کودکی خلاقی داشته باشید، موسیقی را امتحان کنید. آموزش موسیقی می تواند بوسیله یک اسباب‌بازی ریتمی در کنار بازی کردن با کودک باشد.

هنگامی که کودک در حال بازی کردن با سازهای اسباب‌بازی خود است و خوشحال از تولید صدا است در واقع در حال ابراز استعداد و توجه شما است. شما والدین در مواجه با آهنگسازی کودک او را تحسین و تشویق کنید و ذهن خلاق کودک را پرورش دهید.
والدین گرامی می توانید حتی از وسایلی که در منزل دارید استفاده کنید و گاه خود شما نیز مشارکت کنید. یا می توانید اسباب بازی‌های که نمونه کوچکی از ابزار موسیقی به شکل اسباب بازی است تهیه کنید.

نتیجه گیری:

امروزه طی بررسی‌هایی که دانشمندان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که هوش و خلاقیت می تواند با موسیقی پرورش یابد؛ پس اگر می‌خواهید که کودکی با هوش و خلاق داشته باشید و اثرات موسیقی را در کودک خود حس کنید آموزش موسیقی را برای کودک خود شروع کنید.
مجموعه آرتی‎کالا با داشتن کارشناسان مجرب به تمام جنبه‌های پرورشی و تربیتی کودک توجه ویژه دارد؛ هر آنچه که نیاز دارید با بهترین قیمت و کیفیت از آرتی‌کالا بخرید! جدیدترین انواع اسباب‌بازی، کتاب، لوازم التحریر، لگوو…کافی است تا از سایت آرتی‌کالا دیدن و سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *