با کودکان خجالتی و منزوی چه رفتاری داشته باشیم؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده؛ چرا کودکان خجالتی می ‌شوند. اکثر والدین دوست دارند کودکانی با اعتماد به نفس داشته باشند. بتواند به راحتی در جمع حضور پیدا کند. و توانایی صحبت کردن بدون خجالت را داشته باشد. همه ما در برخورد با کودکانی که راحت و اجتماعی هستند احساس شادی داریم و از صحبت با کودکان با اعتماد به نفس لذت می‌بریم. چرا بعضی از کودکان با اعتماد به نفس هستند. نقطه مقابل کودکان با اعتماد به نفس، کودکان گوشه‌‌گیر و به اصطلاح کمرو قرار دارد.

بسیاری از والدین نسبت به این موضوع که کودکان خجالتی دارند و از جمع به طور مدام گریزان هستند، گلایه می کنند و می‌خواهند کودک در جمع راحت و اجتماعی برخورد کند. در ادامه چند راهکار از کارشناسان آرتی‌کالا برای رفع خجالتی بودن کودکان و رفتار مناسب با این کودکان ارائه می‌دهد.

 

راهکارهای والدین در برخورد با کودکان خجالتی

باید به این نکته توجه داشت که خجالتی بودن دلایل مختلفی را شامل می‌شود. رفتار‌هایی مانند تحت فشار قرار دادن کودک، تمسخر یا اجبار به مشارکت و تعامل اجتماعی که برای تغییر رفتار او صورت می‌گیرد؛ باعث خجالتی بودن کودکان می‌شود.

چنین رفتاری علاوه بر اینکه مفید نیست بلکه می‌تواند نتیجه عکس نیز داشته باشد و باعث شود کودک حالت منزوی پیدا کند یا نسبت به حضور دیگران حساسیت داشته باشد.

 

 دلایل گوشه گیری و منزوی بودن کودکان

شخصیت کودکان چه با اعتماد به نفس و یا خجالتی همگی ناشی از تربیت و رفتار والدین با کودک است.

والدینی که خود دچار شخصیت‌های کامل نشده هستند و سبب اضطراب و گاهی ترس در کودکان می‌شوند مانند والدین خودشیفته و یا جامعه ستیز که به کودکان به چشم اشیاء و دارایی خود نگاه می‌کنند. این والدین همواره در حال مقایسه کودک با سایر همسالان هستند و به دلیل نداشتن ویژگی‌هایی مورد نظر  فرزندان خود را تحقیر و سرزنش می‌کنند. این رفتار به کودک حس خوب نبودن می‌دهد و باعث می‌شود کودک اعتماد به نفس خود را از دست بدهد.

والدین با مجبور کردن کودک به یادگیری مهارتی که علاقه‌ای به آن ندارد و بی توجهی به استعدادی که دارد؛ به عزت نفس کودک آسیب می زنند و زمینه‌های خجالتی بودن را در او ایجاد می کنند.

کودکانی که والدین با آنان رفتار مناسب را ندارد؛ و در دایره رقابت ناخواسته قرار دارد، نسبت به همسالان خود خشم و نفرت پیدا می‌کند.برخی کودکان برای اینکه قضاوت نشوند، سعی می‌کنند با کناره گیری از سایرین از چنین فضای سرزنشی دور باشند.که از دید دیگران این حالت به خجالتی بودن تعبیر می شود.

 

چگونه خجالتی بودن کودکان را بر طرف کنیم؟

-ارتباط صحیح و سالم:

مهم‌تر از همه‌ی تکنیک‌های درمانی، ارتباط سالم والدین با کودکان، می تواند مشکلاتشان را تا حد زیادی برطرف کند، ارتباطی که به کودک، احساس پیوسته و بی قید و شرط دوست داشتنی بودن را می دهد؛ مهم‌ترین راه درمان و کاهش مشکلات شخصیتی-رفتاری کودک است.

_ اجتناب از برچسب زدن:

نباید کل هویت کودک را با یک لقب مثل بچه خجالتی کاهش دهیم و از طرفی با تکرار مداوم لقب خجالتی، نقشی را به کودک بدهیم و او را تشویق به ادامه و تکرار آن نقش کنیم.

_ بازی‌های ارتباطی:

تشویق و تسهیل و طراحی‌ بازی‌هایی که امکان ارتباط سالم کودک را بالا ببرد و از آن طریق احساساتش را بشناسد. در واقع از این طریق به کودک کمک می کنیم که افکار فرافکنانه خود را استخراج و سپس  آن‌ها را خنثی کند و از این طریق از میزان خجالت کودک کم کنیم. البته باید سعی کنیم در حد توان کمترین دخالت را در این بازی‌ها داشته باشیم و اجازه بدهیم کودک رفتارعادی خود را داشته باشد و ما فقط تسهیل کننده باشیم.

بازی‌های ارتباطی مفید:

آرتی‌کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی اسباب بازی و بازی‌های فکری برای کودک، نوجوان و خانواده است که با نگاهی کارشناسی، تخصصی و با در نظر گرفتن نیازهای ترببیتی کودکان و نوجوانان، همراه و همگام با خانواده به برطرف کردن نیازهای پرورشی و آموزشی کودکان و نوجوانان می پردازد. در این راستا آرتی‌‌کالا یک سبد محصولی گسترده برای اوقات فراغت خانواده در نظر گرفته است. تا تمامی مایحتاج والدین، کودکان و نوجوانان را با تنوع بی نظیری از برترین برندها عرضه نماید.

منبع:shahrekhabar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *