امنیت کودکان: ۱۰ نکته‌ای که باید به کودکان آموزش دهید

منبع امنیت کودکان پدر و مادر هستند. هنگامی که کودک به سن پنج سال می‌رسد، کمی استقلال پیدا می‌کند و گاهی ممکن است از پدر و مادر دور شود. این فاصله برای والدین نگران کننده است، اما بچه ها به طور طبیعی و غریزی دوست دارند کارهایشان را خودشان انجام بدهند و یاد بگیرند.

والدین همیشه در کنار کودکان نیستند تا مراقب آن‌ها باشند؛ مسئولیت والدین، آماده کردن فرزند برای دستیابی به استقلال واقعی در کنار امنیت است. ما در صورتی می‌توانیم بگوییم این وظیفه را به خوبی انجام داده ایم که فرزندان ما به هنگام ترک خانه و آماده شدن برای شروع و ساختن بنای یک زندگی جدید، در مهد کودک، کلاس‌های آموزشی و ورزشی، مدرسه و یا حتی ممکن است ساعاتی از روز در خانه تنها باشند، دارای اعتماد به نفس بوده و بتواند از خطرات احتمالی از خود، دفاع کند.

پس لازم است برخی مسایل را حتما به کودک آموزش دهید تا ایمنی او را بیش از پیش تامین کنید. با در نظر گرفتن این مطلب که پیوسته یک بزرگ‌تر مراقب فرزندتان باشد، با آموزش می‌توان کودکان خود را در امنیت کامل قرار دهید اما لازم است تا راهنماهای امنیتی را چه در داخل و چه در خارج از منزل آویزه‌ی گوش کودک کنید. به خواندن این مقاله از آرتی‌کالا ادامه دهید تا ۱۰ نکته‌ای که باید به کودکان آموزش دهید تا امنیت کودکان تضمین شود را بررسی کنیم.

توصیه هایی به والدین برای تامین امنیت کودکان

امنیت کودکان عبارت است از دور بودن کودک از انواع آسیب‌های احتمالی فیزیکی و یا روان شناختی با ایجاد بستری مناسب برای رشد ذهنی و شخصیتی کودکان به گونه‌ای که بدون ترس از هر نوع آسیب احتمالی در جامعه حضور داشته باشد. پدر و مادر عزیز درست است که ما نمی توانیم کودکمان را از همه چیز محافظت کنیم اما می توانیم ابزاری را به او بدهیم تا بتواند خودش از خودش محافظت کند؛ این ابزار آگاهی از خطر و آسیب و نحوه برخورد با آسیب است.

 

نکته اول امنیت کودکان: اسم، شماره تلفن و آدرس منزل را به کودک یاد بدهید

شاید کمی برای کودک سخت باشد تا شماره تلفن و آدرس منزل را یاد بگیرد اما با کمی صبر و تمرین می توانید یکی از اصول مراقبت را به کودک خود آموزش دهید. به کودک آموزش دهید که نام و نام خانوادگی خویش را به وضوح و درستی بیان کند. شماره تماس خود یا همسرتان را به کودک یا بدهید و هر چند وقت یکبار این اطلاعات را از کودک بپرسید. همچنین به کودک خود کمک کنید که شماره‌ای به‌عنوان شماره‌ی اضطراری دوم مانند شماره‌ی پدربزرگ، عمو و یا عمه را به خاطر بسپارد. نکته مهم بعدی آدرس منزل است که با چند مرتبه تکرار می‌توانید موقعیت مکانی خانه را آموزش دهید.

 

نکته اول امنیت کودکان: اسم، شماره تلفن و آدرس منزل را به کودک یاد بدهید
اسم، شماره تلفن و آدرس منزل را به کودک یاد بدهید

نکته دوم : به کودک خود آموزش دهید که با افرادی که نمی شناسد، ارتباط برقرار نکند

نیاز است که به کودک خود درباره‌ی خطر غریبه‌ها صحبت کنید. به کودک خود آموزش دهید که با افرادی که نمی شناسد، به راحتی ارتباط برقرار نکند و تا حد امکان از صحبت کردن با غریبه‌‌ها پرهیز کند. به کودک آموزش دهید صحبت افرادی که نمی شناسد درست نیست و اعتماد نکند.
اگر غریبه‌ای به او خوراکی، شیرینی و شکلات تعارف کرد، از او بخواهید که این موضوع را به شما بگوید و با اجازه شما خوراکی را قبول کند اما اگر حضور نداشتید به کودک خود یاد بدهید که هیچ چیزی را قبول نکند. به کودک خود بیاموزید که پذیرفتن غذا از افراد غریبه بسیار خطرناک است.
به کودک خود آموزش دهید که اگر غریبه ای با عنوان من دوست مادرت هستم یا همکار پدرت هستم و در ادامه می گوید:  او من را فرستاده تا شما را پیشش ببرم به هیچ وجه گوش نکند و سوار ماشین، دوچرخه یا موتور نشود.
از کودک بخواهید خیلی مؤدبانه هر درخواست یا تعارفی را که شما حضور نداشتید رد کند، اما اگر غریبه اصرار کرد گریه کند، فریاد بزند و کمک از دیگران بخواهد.
نکته دوم امنیت کودکان : به کودک خود آموزش دهید که با افرادی که نمی شناسد، ارتباط برقرار نکند
با غریبه صحبت نکنید

نکته سوم امنیت کودکان: هیچ‌کس مجاز نیست که به کودک شما دست بزند

یک قانون امنیتی بسیار مهم در  کودکان این است که به کودک خود در مورد دست زدن خوب و بد آموزش دهید. به کودک بگویید که هیچ فردی به جز مامان و بابا اجازه دست زدن ندارد. اگر فردی به او دست زد بلافاصله با صدای بلند اطلاع دهد.

 

نکته چهارم: بازی با وسایل خطرناک ممنوع

یکی از مشخصه‌هایی اصلی کودکان کنجکاوی است. گاهی این کنجکاوی ممکن است به دست زدن با وسایل خطرناک همراه باشد. کودکان شما بایستی بدانند که به‌هیچ‌وجه و مطلقاً اجازه بازی با آتش و نزدیک شدن به آن را ندارند و تنها در صورتی مجاز به انجام این کار هستند که شما در کنار آن‌ها حضورداشته باشید. همچنین بهتر است برای امنیت کودکان خود، تمامی وسایل خطرناک را از دسترس آن‌ها خارج کنید.

 

نکته پنجم امنیت کودکان: راز داری ممنوع

با کودکان دوست باشید وسعی کنید همیشه با موضوعات مختلف صحبت کنید. به کودک خود آموزش دهید، رازی وجود ندارد و اگر کسی او را اذیت می‌کند و به کودک می گوید راز است و نباید به کسی بگویید و گرنه پدر و مادرتان دعوا ‌می‌کنند، درست نیست. به فرزند خود اطمینان خاطر دهید و هرگاه درباره موضوعی با شما صحبت می‌کند پرخاش نکنید و با آرامش به حرف‌های او گوش کنید و دربباره راست بودن صحبت‌های کودک شک نکنید.

 

نکته پنجم امنیت کودکان: راز داری ممنوع
راز داری ممنوع

نکته ششم امنیت کودکان: در را به روی هیچ کس باز نکند

اگر بنا به هر دلیل در خانه تنها بود در را به روی هیچ کس باز نکند. و اگر کسی در این زمان از او پرسید که آیا در خانه تنهاست. به او یاد بدهید که بگوید نه من تنها نیستم. و سعی کند اصلا جواب ندهد. این دروغ نیست و مراقبت از خود است. اگر فردی که ناآشنا است و همچنان اصرار دارد تا در را باز کند به او گوشزد کنید سریع تماس بگیرد و این موضوع را با شما در میان بگذارد.

 

نتیجه:

به خاطر داشته باشید که هیچ گاه فرزند خود را خصصوصا در سنین پایه تنها نگذارید. اما در هر صورت اصول پایه امنیتی را برای حفظ هرچه بهتر و بیشتر امنیت کودکان خود در اولین فرصت ممکن (زمانی که شروع به یادگیری کرده‌اند) به آن‌ها آموزش دهید. نکاتی که در مقاله ذکر شد ار جمله مسائل  و نکات امنیتی کودکان به شمار می‌رود و شما می‌توانید از سنن سه سالگی آموزش را شروع کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *