چگونه و با چه ترفند‌هایی می توانیم کودکی باهوش داشته باشیم؟

مهم‌ترین بخش در هر انسان مغز است، این عضو فعال نقش اتاق کنترل را دارد. زمانی که کودکی متولد می‌شود، معجزه بزرگ الهی در مغز اتفاق می‌افتد. این نعمت بزرگ همانند چشمه‌ای پر آب برای کویر است.

بسیاری از روانشناسان همواره در تلاشند که با استفاده از روش ها و برنامه ریزی های مخصوص سطح هوشی را بهبود بخشند زیرا والدین از داشتن کودکی باهوش لذت می برند.

مغز عضوی است که کودک از طریق آن می‌تواند هزاران راه ممکن برای دستیابی به آرزوها، تصورات و ارزش‌های زندگی‌اش دستیابد. حال چگونه ممکن است که کودکی باهوش شود. در این مقاله از آرتی‌کالا می خواهیم به ترفندهای ویژه رشد مغز کودک بپردازیم و بگوییم که چگونه و با چه ترفند‌هایی می توانیم کودکی باهوش داشته باشیم؟

چگونه و با چه ترفند‌هایی می توانیم کودکی باهوش داشته باشیم؟

7 ترفند ویژه رشد مغز کودک برای داشتن کودک باهوش

هوش بخشی کارساز در زندگی افراد است که هم به صورت موروثی بوده و تحت تاثیر ژنتیک می‌باشد و هم به صورت اکتسابی است.

لازم به ذکر است که گذشته از مسئله ژنتیکی می‌توان توانایی‌های ذهنی کودکان را در مراحل اولیه رشد و ارتقاء بخشید.

بسیاری از روانشناسان همواره در تلاشند که با استفاده از روش ها و برنامه ریزی های مخصوص سطح هوشی را بهبود بخشند زیرا والدین از داشتن کودکی باهوش لذت می برند.

کودکان باهوش ممکن است که استعداد داشته باشند اما بدون کمک و راهنمایی نمی‌توانند به فردی نابغه تبدیل شوند. بنابراین آموزش قبل از مدرسه و دوران خردسالی برای رشد مغزی کودک بسیار اهمیت دارد.

به نظر شما رعایت کدام مورد اهمیت بیشتری دارد؟ و بنا بر تجربه خود، کدام بچه‌ها باهوش تر می‌شوند؟

 

ترفند‌های کاربردی تقویت مغز برای داشتن کودک باهوش
کودک باهوش

 

ترفند‌های کاربردی تقویت مغز برای داشتن کودک باهوش

 

1- استعمال دخانیات ( سیگار و قلیان) در دوران بارداری ممنوع

مادران برای حفظ سلامت کودک قبل از تولد نباید به هیچ وجه در دوران بارداری سیگار یا قلیان بکشند. مصرف قلیان و سیگار در دوران بارداری علاوه بر خطر کاهش وزن، رشد مغزی ناقص را برای نوزاد به‌دنبال دارد.

اصلا نباید سیگار و. قلیان بکشید و در معرض دود سیگار هم قرار نگیرید. سیگار اولین دلیل پیامد‌های ناخوشایند برای نوزادان است.

مواد شیمیایی مضر موجود در دود سیگار می‌توانند اثرات مخربی بر مغز کودک شما بگذارند و موجب به اختلالات یادگیری، ناهنجاری‌های رفتاری و آی کی و نسبتا پایین در کودکان شوند.

 

2-  آشنایی کودک با موسیقی برای داشتن کودک باهوش

هرچه زودتر کودک‌تان را با موسیقی آشنا کنید، بیشتر می‌توانید مغز اورا تقویت کنید. نوزادان با اینکه قادر به درک کلمات نیستند اما موسیقی را درک می‌کنند. موسیقی سبب بهبود سلامت ادراک و شناخت بهتر می‌شود.

موسیقی دقیقا روی سرعت یادگیری و افزایش فعالیت مغزی تاثیر می گذارد. اگر بتوانید در سنین کودکی فرزندتان را با موسیقی آشنا کنید روی سرعت یادگیری او تاثیر عمیقی گذاشته اید. موسیقی قدرت حل مسئله کودکان را بالا می‌برد چون او در خلال نواختن و تمرین موسیقی قوه تفکر خود را به کار می اندازد و از طریق تمرکز و تفکر به تمرین می پردازد.

موسیقی سبب بهبود سلامت ادارک و شناخت او می‌شود. درواقع موسیقی موجب ترشح دوپامین در مغز شده که انگیزه‌ی یادگیری را در کودک لذت بخش کرده و به کودک کمک ‌کند دنیای پیرامونش را بهتر بشناسد.

 

3- استفاده از تلویزیون

والدینی که اوقات کمی دارند برای سرگرم کردن کودک خود به سراغ تلویزیون، تبلت و گوشی همراه می‌روند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اثرات مخرب تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به مراتب بر روی کودکان بیشتر است و حتی مغز آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

استفاده بیش از حد از تلویزیون، تبلت و گوشی همراه، باعث ضعیف شدن عملکرد مغز شده و کودک زمان کمی را صرف بازی‌های خلاقانه می‌کند که ضعف بینایی شامل از خیره شدن طولانی مدت به نمایشگر، کاهش شدید فعالیت‌های بدنی  نتیجه آن چاقی، پرخاشگری و ناهنجاری‌های رفتاری از پیامد‌های آن است.

 

4-برای داشتن کودک باهوش از خواندن کتاب غافل نشوید

کتاب خواندن برای کودکان معجزه می‌کند، حتی برای کودکان نارس. کودکان معنای کلمات را ممکن است درک نکنند اما در پیشرفت مهارت‌های زبانی تاثیر زیادی دارد.

کودکانی که در کنار پدر یا مادر کتاب می‌خوانند بیشتر تمایل دارند که کتاب بخوانند. کودک از والدین تقلید می‌کند، زمانی که ببیند شما نیز در حال مطالعه و کسب اطلاعات در مجلات و کتاب هستید، او هم به کتاب و مطالعه علاقمند خواهد شد.

خواندن کتاب یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که کودکان را باهوش می کند. کتاب خواندن را به یک فرهنگ خانوادگی تبدیل کنید و شاهد پیشرفت کودک خود شوید.

 

 

8. کودک خود را برای ورزش کردن تشویق کنید :

ورزش نه تنها کودک شما را قوی می کند، بلکه باعث می شود او باهوش هم باشد.

ورزش، جریان خون را به مغز افزایش می دهد و سلول های مغزی جدیدی می سازد و همچنین ورزش برای وضوح ذهنی بزرگسالان خوب است اما تاثیر طولانی مدت تری بر مغز در حال رشد کودکان دارد.

 

 

کودک خود را برای ورزش کردن تشویق کنید
ورزش کردن برای کودکان باهوش

6- برای افزایش هوش و تمرکز تغذیه درست داشته باشید

تغذیه مناسب باعث رشد و نمو کودک شده و باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود.

تغذیه کامل حافظه و قدرت تمرکز بچه ها را بالا می برد. مواد غذایی مفید که برای افزایش سلول های خاکستری مغز مفید هستند شامل: ماهی آزاد، کره ی بادام زمینی، تخم مرغ، توت ها و بری ها، غلات کامل، سبزیجات رنگی، لوبیاها، شیر و ماست، بادام و تمام انواع مغز‌ها که مواد مغذی لازم را به بدن کودک می‌رسانند.

کودکانی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند در مقایسه با کودکانی که تغذیه‌ی شیر مادر نداشته‌اند، باهوش‌تر هستند.

 

برای افزایش هوش و تمرکز تغذیه درست داشته باشید
افزایش هوش با تغذیه درست

 

7- برای کودک‌تان اسباب‌بازی‌های خلاقانه تهیه کنید تا کودکی باهوش داشته باشید

اسباب‌بازی‌های جالب زیادی در بازار وجود دارد، اما برای تقویت رشد مغز کود‌تان بهتر است انتخابگر باشید و اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که خلاقیت و ابتکار کودک‌تان را به کار بگیرد.

بازهایی نظیر: بازی فکری و لگو که سبب فعالیت مغزی می‌شود. این بازی‌های فکری را می‌توانید به راحتی در سایت آرتی‌کالا مشاهده و با خرید آنلاین در دسترس کودکان‌تان قرار دهید.

اهمیت دادن به نوع اسباب‌بازی به رشد مهارت‌های کودک کمک می‌کند، مهارت‌هایی، چون جوابگو بودن، زبان و ارتباط، کنترل هیجان، انعطاف پذیری فهم و شناخت و مهارت‌های اجتماعی.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *