چگونه سرمایه‌‌گذاری را به کودکان خود آموزش دهیم

بسیاری از کارشناسان اقتصادی نظیر وارن بافت، سرمایه‌گذار و سومین فرد ثروتمند جهان عقیده دارد که هرگز برای آموزش سرمایه‌‌گذاری به کودک خیلی زود نیست. وارن که فعالیت اقتصادی اش را از کودکی آغاز کرد توانست با هوش مالی به یکی از ثروتمند ترین افراد جهان تبدیل شود.

کودکان را با مهارت پس انداز و آموزش سرمایه‌گذاری آشنا کنید، درکی که کودکان از پول و ارزش پس انداز بدست می آورند، برای تمام عمر باقی می ماند.
زمانی که دانش مالی از کودکی آغاز می شود کودکان مفهوم پول را متوجه می شوند و می توانند درک واقعی از مزایای پول داشته باشند.

سوال اصلی این است که چگونه سرمایه‌‌گذاری را به کودک آموزش دهیم؟
در ادامه این مطلب از آرتی‌‌کالا به چگونگی آموزش کودکان با مفهوم سرمایه گذاری می پردازیم و نکاتی ارائه می شود که با استفاده از این نکات می توانید آموزش بهتری به کودکان داشته باشید.

چگونه سرمایه گذاری را به کودکان خود آموزش دهیم

نقش والدین در آموزش سرمایه‌گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آشنایی کودک با پول، پس انداز، نحوه خرج کردن پول، هزینه هایی که باعث می شود پس اندار تمام شود و درآمد کسب کردن از محورهای آموزش سرمایه‌گذاری به کودک در خانواده است.
والدین با آموزش های مناسب در سنین کودکی می توانند کودکی با هوش مالی پرورش دهند و برای حضور در جامعه ای که اقتصاد متزلزل دارد، آمادگی کامل پیدا کنند.

پس انداز، نخستین گام برای سرمایه‌‌گذاری

والدین معمولا مبلغی را به عنوان پول توجیبی به کودکان می‌دهند. کودک باید یاد بگیرد که چگونه پولی را که دارد بودجه بندی کند و تصمیم درستی در مورد خرج کردن آن بگیرد، به کودکتان یاد دهید گه چگونه پول خود را پس انداز کند.

گاه برای شما پیش آمده است که کودکتان در بازار اصرار به خرید اسباب‌بازی کرده باشد، شما نیز در برابر اصرار کودک مجبور می‌شوید تا کاری کنید که به آن راضی نیستید؛ کودکان از رفتار شما یاد می‌گیرد تا اگر چیزی بخواهند با اصرار و گاه با گریه به هدف خود برسند. نگران نباشید، چنین رفتارهایی تقریبا در تمام کودکان هم سن و سال فرزند شما مشاهده می‌‌شود.

کودک به دلیل ویژگی‌‌هایی که در این سن دارد به دنبال این است تا که نیاز های خود را به هر شکلی برطرف کند. او به ویژگی های ذاتی خود عمل کرده است، عکس العمل شما در شکل گیری رفتار غلط نقش اساسی دارد آنچه که مهم است آموزش صحیح رفتاری به کودک است، به کودک در این مواقع می توانبد بگویید از پول توجیبی که دارد خرید کند، یا به او یاد بدهید پو‌ل‌‌‌های خود را پس انداز کند.

در این روش علاوه بر آموزش رفتاری صحیح به کودک، مفهوم پس انداز را با پاداشی که از پس اندازکردن و خرید اسباب‌بازی پیدا می‌کند، نخستین مفهوم سرمایه‌گذاری را برای کودک روشن می‌کنید. هنگامی که برای اولین بار به کودک مبلغی می‌دهید،برای یادگیری سرمایه‌‌گذاری به او یاد بدهید تا مبلغی را پس انداز کند و  قسمتی از آن مبلغ را سرمایه‌‌گذاری  کند و بخشی را نیز خرج کند.

از چه سنی به کودک آموزش سرمایه‌گذاری دهیم؟

نیل گادفری، مادر ۲ فرزند و نویسنده کتاب پول روی درخت سبز نمی‌شود، می‌گوید: «شما می‌توانید خیلی ساده با استفاده از زبان درست، نگرشی سالم نسبت به پول را به کودکی که ۳ سال بیشتر ندارد آموزش دهید.

کارشناسان حوزه کودک در آرتی‌‌کالا طی بررس‌هایی که روانشناسان ارائه داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند؛ که شروع سن دبیرستان سن مناسبی برای پرداخت پول توجیبی ماهانه یا هفتگی است اما قبل از آن نیزبه صورت محدود و روزانه به کودک خود پول بدهید؛ بهتر است صبر کنید تا آنها با مفاهیم شمارش، اعداد، پول و قیمت آشنا شوند سپس به کودک پول توجیبی بدهید؛ پولی که در سنین کودکی به فرزند می‌دهید باید حساب شده و فقط برای آشنایی با مفهوم پول است، وقتی به کودک پول توجیبی می‌دهید؛ بگویید که با این پول می تواند یکی از مواردی که دوست دارد مانند: بسکویت، بستنی، لوازم التحریرو.. خرید کند یا به او هدف بدهید و تشویق کنید تا برای خرید اسباب‌بازی پس انداز کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *