اهمیت بازی کودکان از نظر دانشمندان

بازی کودکان

طبیعت کودکان با بازی آمیخته شده است. کودکان در بازی ها زندگی کردن را تجربه می کنند. اهمیت بازی کودکان در تقویت نیروهای جسمانی و فکری همواره مورد توجه بوده است. دانشمندان نظریه های مختلفی در مورد بازی کودکان طرح کرده اند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

سقراط و بازی کودکان

سقراط فیلسوف و نظریه پرداز اهل آتن معتقد است:” بازی در سنین کودکی و نوجوانی موجب تندرستی آدمی در سال های پیری می شود”.

ارسطو و فلسفه بازی

” بازی نیرویی است که روان آدمی را از امیال پلید و احساسات مضر بر حذر می دارد. والدین می بایست بازی های کودکان را در جهت نیکو سوق دهند.”

فردریک فریبل مبتکر اسباب بازی های آموزشی

فریبل پایه گذار آموزش و پرورش بر اساس محدوده سنی و توانایی کودکان و گسترش دهنده اسباب بازی های کودکان است. او معتقد است:” با بازی کودک می تواند یاد بگیرد و کشف کند. خواسته ها و علایق کودک در بازی ها شکل می گیرد”

ژان ژاك روسو و یادگیری با حواس

یادگیری از طریق حواس همان چیزی است که “روسو” به آن معتقد است. وی معتقد است: دست های کودک اولین وسیله تجسس اوست که در تقویت حواس کودک نقش دارد. از این رو وسیله بازی بسیار مهم است.

اهمیت بازی برای کودکان را به خوبی در تئوری های دانشمندان پیشین می توان دید. روانشناسان و متخصصین تربیت کودک همگی بازی را یک امر طبیعی برای رشد کودکان می دانند. کودکانی که در سنین خردسالی از بازی و اسباب بازی محروم باشند همیشه با یک خلأ در زندگی بزرگ‌سالی خود روبرو هستند.

خرید اسباب بازی های فکری و آموزشی امر مهمی است که بر عهده والدین گرامی است. به جای اتلاف وقت کودکان می توان هوشمندانه در پرورش جسم و روح آنان کوشید. سال های کودکی به سرعت در گذر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *